Sinds juni 2017 is de app 112 BE beschikbaar om de noodcentrales te contacteren als je in nood bent en dringend hulp nodig hebt van brandweer, ambulance en/of politie in België. In de eerste vijf maanden na de lancering in 2007 werd de app 112BE 197.426 keer gedownload.  Een groot anderhalf jaar na de lancering werd de app al 516.924 keer gedownload. Dat is meer dan een verdubbeling, zegt CD&V Kamerlid Franky Demon die de cijfers opvroeg bij minister van Binnenlandse zaken Pieter De Crem (CD&V). Het Kamerlid pleit ervoor om nog meer in te zetten op lokale campagnes, zodat de bekendheid van de app vergroot wordt en het aantal downloads nog verder stijgt.

De minister kon het exact aantal oproepen dat via de app is binnengekomen niet meedelen omdat men in de noodcentrale niet kan zien of er gebeld wordt met de app of met een (mobiele) telefoon.Demon vroeg tevens naar de opsplitsing per gemeente of provincie, maar deze gegevens worden niet bijgehouden.

Franky Demon: Het voordeel van het gebruik van de app is dat elke 30 seconden tijdens het gesprek een nieuwe indicatie van de locatie wordt gestuurd. “De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren en mensenlevens redden. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, kunnen de noodcentrales je smartphone laten rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen. Bij de lancering van de app werd een grote promocampagne opgezet, maar de download van de app ging slechts gestaag vooruit.”. Ik pleit ervoor om nog meer gemeenten aan te zetten om lokale campagnes te lanceren die het gebruik van de app aanmoedigen.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.