Zondagnamiddag 17 juni reikte minister van Jeugd Sven Gatz het label ‘kindvriendelijke steden en gemeenten’ uit aan Brugge.  Brugge mag zich de volgende 6 jaar kindvriendelijke stad noemen.

“Het mooiste moment na 6 jaar besturen! De kers op de taart!” reageert een enthousiaste Franky Demon (CD&V). “Ik ben trots op ons sterk jeugdteam en de partnerships die in die jaren uitgebouwd werden met als doel om van Brugge een nog aangenamere stad te maken voor kinderen en jongeren! Een stad waar iedereen een avontuur kan beleven.”

“Kinderen en jongeren zijn volwaardige burgers die mede-eigenaar zijn van de stad.  Een stad die kinderen en jongeren kunnen ontdekken, elkaar ontmoeten en nieuwe avonturen beleven. Om dat duidelijk te maken werd vanuit de stad een filmpje gemaakt in samenwerking met Sarazon Creative. Fynn en Lee (broer en zus) nemen je mee op avontuur in de stad. Op weg naar school worden ze door het openen van een brug gescheiden. Een zoektocht naar elkaar waarbij ze elk hun eigen weg afleggen. Een verhaal vol fantasie met een knipoog naar de werkelijkheid.” 

De lancering van dit filmpje is meteen ook de bekendmaking dat Brugge de officiële titel van kind- en jongerenvriendelijke stad behaald heeft.

“Het is duidelijk: Brugge trekt de kaart van kinderen en jongeren.” vertelt schepen Demon. “Kinderrechten worden hier bewaakt over alle beleidsdomeinen heen. Samen met de diensten werken we verder aan een stad waar kinderen, jongeren en jonge gezinnen zich thuis voelen want iedereen heeft recht op een avontuur in Brugge.”

Brugge als kindvriendelijk stad is meteen ook vriendelijk voor volwassenen, mensen met en zonder beperking en senioren. Als we bijvoorbeeld investeren in veilig verkeer voor de jongsten onder ons, dan profiteert iedereen daar mee van! Het kindvriendelijk denken is echt een WIN-WIN voor alle Bruggelingen. 

Demon: “Het label zet Brugge ook voor tieners en jongeren op de kaart.
Zij brengen met hun eigen ideeën en initiatieven levendigheid, vernieuwing en aantrekking naar Brugge. Voor mij is het duidelijk: ondernemerschap en eigen verantwoordelijkheid, moeten we blijven stimuleren en koppelen aan de broodnodige steun. Het label is een sterke fundering!”

Na een intensief proces van bevraging, verdiepen en acties formuleren is het nu tijd voor actie! Nu hebben we vooral goesting om aan de slag te gaan met dit nieuwe actieplan. Veertig punten waar we werk van willen maken over de komende 6 jaar van blijven in dialoog gaan met kinderen en jongeren tot een nieuwjaarsreceptie op maat van kinderen en jongeren.

Wie interesse heeft kan het plan bekijken via www.brugge.be/kindvriendelijkestad

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.