Langs de Gistelse Steenweg te Sint-Andries, ter hoogte van de huisnummers 519-525 wordt binnenkort gestart met de bouw van een nieuwbouwproject met appartementen en handelsruimtes. Schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V) heeft hier recent de stedenbouwkundige vergunning voor verleend. 

De bestaande bebouwing op het terrein werd gesloopt om plaats te maken voor 24 appartementen en 4 commerciële ruimtes. Deze worden verdeeld over drie nieuwbouwvolumes waarvan een eerste volume (blok A) het gedeelte aan de straatkant omvat. Op de daar achterliggende gronden worden nog eens twee volumes voorzien (blok B en blok C). Bij het blok A (bestaande uit 3 bouwlagen) worden 4 gelijkvloerse handelszaken voorzien met daarboven in totaal 8 appartementen. De handelszaken zijn zowel bereikbaar via de Gistelse Steenweg als via het binnengebied. 

Waar de site aansluit op de rechts aanpalende eigendom, wordt een vrije doorgangsbreedte van 7m vrijgelaten, waarvan 5m rijweg, als toegang tot het binnengebied. De doorgang biedt toegang tot de ondergrondse parking net als tot de bovengrondse parkeerplaatsen achter gebouw A. Deze doorgang is voldoende breed waardoor deze is geschikt voor kruisend verkeer zodat de auto’s vlot op en af kunnen rijden vanop de Gistelse Steenweg.  Via deze open doorgang vanaf de Gistelse Steenweg wordt het binnengebied betreden waar een tweede en derde volume (blok B en C) opgetrokken worden. 

Blok B beslaat een oppervlakte van ca. 420m² (ruim 30m x 14m) en heeft een bouwhoogte van 2 bouwlagen In dit volume worden nog eens 8 woonunits voorzien, 4 per bouwlaag. Blok C beslaat een iets langer en smallere oppervlakte van ca. 400m² (ruim 36,50m x 11m) en heeft eveneens een bouwhoogte van 2 bouwlagen. Ook in dit volume worden 8 woonunits voorzien, 4 per bouwlaag. 

Alle appartementen tellen twee slaapkamers en hebben ruime terrassen en een bijkomende berging. Er is mogelijkheid tot het verwerven van een gesloten garagebox.

Demon: “Het binnengebied blijft een privaat terrein met een publiek karakter en zal ook als dusdanig toegankelijk zijn. De zone achter blok A wordt als bovengrondse parking ingericht. De rest van de open ruimte op het binnengebied blijft maximaal onverhard. Met uitzondering van de toegang tot de ondergrondse parking en de bovengrondse parkeerplaatsen achter blok A, is het binnengebied verder niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer, behalve voor hulpdiensten en dienstverleners. Dit komt de parksfeer ten goede.”
Bovengronds worden 9 parkeerplaatsen voorzien achter blok A. Deze zijn bestemd voor de 4 handelsruimtes op de gelijkvloerse verdieping van blok A.

Het parkeren zal voornamelijk ondergronds gebeuren, waar 44 afgesloten garageboxen worden voorzien. De ondergrondse parking loopt door over de drie blokken en verbindt deze op kelderniveau. De toegang van de ondergrondse parking wordt voorzien ter hoogte van de blok B bij het betreden van het binnengebied. De nodige maatregelen werden genomen om het in en uitrijden van site zo veilig mogelijk te maken door het voorzien van verkeerslichten. Elke bouwblok wordt rechtstreeks met de kelderverdieping verbonden door een trap en een lift. 

Franky Demon: “Dit nieuwbouwproject, dat de naam Residentie Tina zal krijgen, wordt een vernieuwend project in het centrum van Sint-Andries op enkele kilometers van de Brugse binnenstad. Een mooie opwaardering voor Sint-Andries, met een prachtige ligging in de nabijheid van heel wat lokale handelszaken en met een goede busverbinding richting station en binnenstad.”

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.