Stad Brugge neemt gerichte maatregelen om het afval- en zwerfvuilprobleem in de binnenstad, veroorzaakt door take away-handelszaken, aan te pakken. Vooral in drukbezochte toeristische gebieden zoals de Breidelstraat, Markt en Steenstraat wordt vastgesteld dat afval van take-awayproducten zoals koffiebekers, frietbakjes en ijsverpakkingen het straatbeeld ontsiert. Openbare vuilnisbakken raken hierdoor overbelast, of afval wordt eenvoudigweg op straat gegooid. Om dit aan te pakken, worden handelszaken via een brief aangespoord hun verantwoordelijkheid op te nemen voor het afval in en rond hun zaak.
De stad grijpt nu in met concrete maatregelen en past het reglement aan om op korte termijn resultaat te boeken. Uit observaties blijkt dat sommige uitbaters zich niet houden aan het bestaande afvalreglement, dat hen verplicht om voldoende, goed zichtbare en bereikbare afvalmanden aan de gevel of in het publiek toegankelijke gedeelte van hun zaak te voorzien. Ook de verplichting om zwerfvuil in de onmiddellijke omgeving van hun handelszaak zelf op te ruimen, wordt vaak genegeerd. Eerdere brieven om hen hierop te wijzen bleven zonder gevolg.
Klanten deponeren hun afval vaak in de openbare vuilnisbakken in de buurt van deze handelszaken, waardoor deze op drukke dagen tot zes keer per dag geledigd moeten worden. In uitzonderlijke gevallen worden zelfs extra containers geplaatst, wat een negatieve impact heeft op de mobiliteit en het stadsbeeld.
Door de inzet van ondergrondse afvalcontainers is de situatie in sommige drukke winkelstraten reeds verbeterd. Het aantal ophaalbeurten kon worden teruggebracht tot twee à drie keer, afhankelijk van de schoolvakantieperiodes. Tijdens piekmomenten worden ook extra vuilnisbakken geplaatst, bijvoorbeeld in de buurt van de Sint-Salvatorskathedraal.
Volgens het aangepaste reglement moeten alle betrokken handelszaken tijdens de openingsuren minstens één vuilnisbak van minimum 100 liter, met een opening van minstens 0,06 m², buiten tegen hun gevel plaatsen. Deze vuilnisbak moet regelmatig worden geledigd en mag niet meer dan 90% gevuld zijn. Voor acht handelszaken waar steekproeven plaatsvonden, wordt deze verplichting verdubbeld. De betrokken handelaars worden hiervan per brief op de hoogte gebracht. Indien zij zich niet aan de regels houden, kan een GAS-boete volgen.