Fietsersbrug Kolvestraat

Publicatiedatum

Tags

Brugge

Auteur

Bart Lambrecht

Deel dit artikel

Stad Brugge keurde de gunning van een nieuwe fietsersbrug over de Kolvestraat goed. Hiermee wordt een gevaarlijk kruispunt aangepakt. De brug maakt een veilige oversteek mogelijk over de drukke Kolvestraat, een knelpunt op de route tussen Brugge en Zeebrugge. Hiermee krijgt de fietssnelweg F31 een cruciale, belangrijke verbinding tussen het bedrijventerrein Blauwe Toren en het havengebied in Zeebrugge. Provincie West-Vlaanderen is trekker en grootste partij in dit dossier.

 

In 2018 werd de toekomstvisie uitgewerkt voor de fietssnelweg F31. De F31 is de ontbrekende schakel voor fietsers tussen Brugge en Zeebrugge. Er zijn verschillende deelprojecten, waaronder de bouw van een fietsersbrug over de Kolvestraat.

De Kolvestraat vormt vandaag een echte barrière voor fietsers. Door het drukke verkeer, met onder andere vrachtwagens voor de bedrijventerreinen Blauwe Toren en Herdersbrug en de drukke passage richting containerpark en keuringscentrum, is oversteken hier gevaarlijk en onaangenaam. Het heeft lang geduurd. Tevreden dat deze brug er komt. Met deze fietsbrug nemen we het gevaar weg en maken we de route eindelijk volledig veilig.

De nieuwe brug wordt opgetrokken boven de Kolvestraat en komt te liggen tussen de fietspaden Zeveneke en het Krinkelpad. De brug wordt uitgevoerd in beton, krijgt een asfaltondergrond voor een vlotte fietservaring, en aan beide zijden komt een borstwering van 1,2 meter hoog. De brug heeft een totale lengte van 26 meter en is 6 meter breed. De hellingsgraad bedraagt 1%, met een oprijhelling van 4%.

Ook wordt een inkokering voorzien van het Lisseweegs Vaartje, over een lengte van 33 meter. Deze inkokering is noodzakelijk om het fietspad met de nieuwe brug te verbinden. De inkokering gebeurt met betonnen kokers. Hiervoor wordt eerst een tijdelijke waterdichte bouwkuip aangelegd met damwanden.

Daarnaast wordt het bestaande fietspad tussen de Kolvestraat en Zeveneke heraangelegd. Het traject van 510 meter wordt geasfalteerd en krijgt een breedte van 3 meter.

Dankzij deze investering maken we een ontbrekende schakel compleet. Dit project geeft een stevige duw aan veilige fietsmobiliteit, zeker voor mensen die dagelijks naar hun werk in de haven fietsen.

De fietsbrug kadert in een groter plan. In het kader van het Masterplan Fiets worden richting Blankenbergse Steenweg enkelrichtingsfietspaden aangelegd. Richting het kruispunt met de Pathoekeweg komen er dubbelrichtingsfietspaden aan beide zijden van de Kolvestraat. Zo krijgen ook bedrijventerreinen zoals de Peraltastraat en de Kleine Pathoekeweg aansluiting op het bredere fietsroutenetwerk.

Wat we hier realiseren is meer dan een brug. Het is een structurele verbetering van de hele fietsomgeving op een economisch belangrijke locatie. We willen van Brugge een stad maken waar iedereen zich veilig en vlot met de fiets kan verplaatsen.

De bouw van de brug start in het voorjaar van 2026. De uitvoering zal 130 werkdagen duren. In het bestek is opgenomen dat de Kolvestraat maximaal drie keer gedurende zeven opeenvolgende kalenderdagen onderbroken mag worden, telkens met een grote omleiding.

We geven in dit project voorrang aan veiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid voor fietsers.

Nieuws

Kerstboom geplant op de Burg

Op dinsdag 4 november start de dienst Openbaar Domein van Stad Brugge met het plaatsen van kerstbomen. De blikvanger is een indrukwekkende boom van 15 meter, afkomstig uit een privétuin in Weismes (Sourbrodt). Deze werd op 3 november afgezaagd en met een speciaal uitschuifbaar transportsysteem richting Brugge vervoerd. Er werd ook een boom van 13 meter op de Markt geplaatst. In totaal worden er 416 kerstbomen in het centrum en de deelgemeenten geplaatst. Alle bomen moeten tegen eind november op hun plek staan.

Tunnel stationsomgeving wordt gegraven

De komende twee weekends staan er belangrijke werkzaamheden gepland in de stationsomgeving van Brugge. Tussen ’t Zand en de Unescorotonde worden betonnen constructies onder de R30 geschoven voor de aanleg van de nieuwe passage voor voetgangers en fietsers.

Om dit mogelijk te maken, bouwde aannemer Boskalis de voorbije maanden twee massieve betonnen dekken die zullen dienen als het plafond van de toekomstige Unescopassage. In de weekends van 7 en 14 november, telkens van vrijdagavond 19.00 uur tot maandagochtend 6.00 uur, worden deze constructies ingeschoven onder de R30. Dit is een technisch hoogstandje dat gepaard gaat met intensieve werkzaamheden en aanzienlijke verkeers- en geluidshinder.

Tijdens het weekend van 7 november wordt de constructie onder de rijweg aan de zijde van het VTI en de Boeverie ingeschoven, waardoor het verkeer richting station tijdelijk wordt onderbroken. In het weekend van 14 november is het verkeer tussen de Unescorotonde en ’t Zand niet mogelijk.

Er wordt tijdens deze twee cruciale weekends dag en nacht gewerkt om de impact voor de Bruggeling zo beperkt mogelijk te houden. Op vrijdagavond start het openbreken van de rijweg, gevolgd door graafwerkzaamheden en het plaatsen van damplanken. Op zaterdagavond begint het langzaam inschuiven van de dakplaten, gepland tussen 23.00 uur en 2.00 uur ’s nachts. Daarna wordt de rijweg opnieuw opgebouwd met fundering, asfalt en signalisatie zodat het verkeer op maandagochtend opnieuw vlot kan doorstromen.

Het project is het resultaat van een grondige voorbereiding en een nauwe samenwerking tussen verschillende partners. De werken veroorzaken onvermijdelijk hinder, zowel voor het verkeer als op het vlak van geluid, onder meer door het inslaan van damplanken. Omwonenden worden tijdig geïnformeerd, en er wordt intensief gewerkt tijdens twee weekends om de overlast tot een minimum te beperken. Zo wordt er stap voor stap gebouwd aan een veilige en moderne stationsomgeving.

De stad benadrukt dat deze ingreep noodzakelijk is voor de verdere uitbouw van een veilige en toekomstgerichte mobiliteitsinfrastructuur. Er wordt 24 uur op 24 gewerkt om de werkzaamheden in een zo kort mogelijke periode uit te voeren. Brugge investeert hiermee in een aangename, toegankelijke en duurzame omgeving voor inwoners en bezoekers.

Het inschuiven van de betonnen dekken is een van de meest technische fases van het project. Na deze operatie volgt het ondergrondse graaf- en afwerkingswerk, terwijl boven de grond gestart wordt met de aanleg van nieuwe voet- en fietspaden. De stationsomgeving krijgt zo een grondige metamorfose.

Buurten in de bloemen

Naar jaarlijkse traditie zullen ook in 2026 de Brugse buurten weer letterlijk en figuurlijk openbloeien. Dankzij de bloemenactie van Stad Brugge krijgen tal van gevels opnieuw een kleurrijk accent met geraniums en petunia’s. De ophaaldag van de bloemetjes is vastgelegd op zaterdag 9 mei 2026.