Heraanleg stationsomgeving

Publicatiedatum

Tags

Brugge

Auteur

Bart Lambrecht

Deel dit artikel

Als schepen van openbaar domein kan ik de werken uiteraard ook alleen maar toejuichten. Onze Brugse ring heeft vandaag immers geen goede naam. Met de ondertunnelingen voor fietsers en voetgangers zal de site niet alleen veiliger zijn, maar maken we ze meteen ook groener en aantrekkelijker. Als schepen van openbaar domein is deze investering in één van de drukste en meest wandelde pleinen van de stad heel belangrijk voor mij. Zowel de pendelaar die in Brugge woont en dagelijks de trein neemt als iedere bezoeker van onze stad zal via het mooie en vernieuwde plein het station kunnen inwandelen. Het station is een belangrijke plaats, het is een plaats waar mensen toekomen en vertrekken, de plaats waar hun eerste en laatste indruk van de stad ontstaat. Bovendien is het ook voor de Brugse fietser en voetganger veiliger en zal het tot meer doorstroming leiden. Het station is het vertrekpunt naar de stad en de Vesten, een park van zeven kilometer lang rond de stad. Deze aanpassing zal aantonen aan de Bruggeling en bezoeker dat Brugge groen, veilig en leefbaar is.

 

Volgende ingrepen zorgen voor een groene en aantrekkelijke look:

  • het Stationsplein wordt omgevormd tot een Stationspark, een aantrekkelijke ruimte met veel groen en met een nieuwe mooie fontein in de vorm van het ‘ei’ van de Brugse binnenstad. Deze ruimte is voor vele bezoekers dé toegangspoort tot de stad. Voor de groenaanleg kiezen we voor een groenpalet dat het jaar rond kleur zal brengen op het Stationsplein.
  • de Vestenpassage onder de R30 verbindt het groene StationsPark met de Vesten waar 2 nieuwe mooie bruggen in cortenstaal de verbinding met de Begijnenvest maken. Hierdoor zullen de vele bezoekers en gebruikers van het station dagelijks kunnen geniet van een eerder minder gekend maar zeer mooi gedeelte van de vesten.
  • in functie van goed nabuurschap realiseren een groene buffer waar momenteel de Ketsbruggeparking is.

Ook voor sporters, ook een bevoegdheid van de Minister, vormt de R30 vandaag een extra hindernis. Neem onze Vestenroute. Vandaag loop je zorgenloos in de Vesten, over het brugje aan het Minnewater, langs de Begijnevest … en dan ‘bots’ je op het kruispunt van de Oostmeers. Minimale opstelruimtes voor wandelaars en joggers. Verkeerslichten waar je ter plaatse moet trappelen. En als je dan overgestoken bent zit je op een voetpad van enkele tegels breed. Met de realisatie van de Unesco-passage zullen we zoals de burgemeester reeds aanhaalde die Vestenroute verplaatsen naar het Koning Albert I-park. Geen drukke ring die je moet kruisen, enkel de Oostmeers maar een voetgangersvriendelijk verkeerslicht komt dat steeds op groen staat. Slechts als een auto inbelt springt het licht kortstondig op rood. En vervolgens zit je in ons mooie park waarna je de ring zal kruisen via 2 brede tunnels. Geen konijnenpijpen wel relatief korte tunnels met een kort open stukje in de groene middenberm. En zo kom je dan aan de Passantenbrugjes uit. Het verschil met vandaag kan niet groter zijn.

Het zijn kortom slimme - doordachte investeringen die bewijzen dat “mobiliteit” meer is dan over “verkeer”. Ja we pikken zwarte punten aan maar het gaat ook over publieke ruimte, over erfgoed, over recreatie, … In abstractie kan je zeggen dat we steeds trachten om de verkeerskundige en ruimtelijke die de R30 betekende te herstellen. Zoals hier met de R30 Stationsomgeving waar we van het grijze Stationsplein een Stationspark maken. Wat meteen ook betekent dat we ook inzetten op klimaatadaptatie, op extra ruimte voor water, … Ook ik wil dan ook de Minister en haar administraties en tout court alle partners van harte bedanken om hier de schouders onder te zetten. Op deze manier maken we van ingrijpende verkeersprojecten echte stadsprojecten.

 

 

 

Nieuws

Stad Brugge koopt gronden in Klein Appelmoes voor uitbreiding stedelijk natuurgebied Gemene Weidebeek

Stad Brugge koopt twee percelen grond van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI). Het gaat om een perceel tussen de Engelendalelaan, de Maalderijstraat en de Astridlaan van 14.807 m² en een perceel langs de Engelendalelaan en de Gemeneweideweg Zuid van 2.716 m². De totale aankoopprijs bedraagt 136.000 euro.

Opening van de nieuwe parking aan de Koolkerkse Steenweg

Aan de Koolkerkse Steenweg werd een nieuwe, duurzame parking aangelegd met 27 parkeerplaatsen, waaronder één voor personen met een handicap, en twee laadpalen voor elektrische voertuigen. De aanleg gebeurde door aannemer Vermandele.

Samen werken aan lokaal veiligheidsbeleid: in gesprek over de veiligheidskoffer

Veiligheid is en blijft een van de meest cruciale thema’s in het lokaal bestuur. Tijdens een online dialoogmoment met lokale besturen werd daarom de ‘veiligheidskoffer voor burgemeesters’ opnieuw onder de aandacht gebracht, met ruimte voor uitwisseling en praktijkgerichte feedback.