Stad Brugge keurt als eerste samenwerkingsovereenkomst voor de bouw van een nieuwe Krakelebrug en de heraanleg van de omgeving goed
Gisteren keurde het College van Burgemeester en Schepenen als eerste de samenwerkingsovereenkomst goed voor de bouw van een nieuwe Krakelebrug en voor de aanpak van de verkeersknoop. Daarbij wordt ingezet op een nieuwe brug en onder- als bovengrondse infrastructuurwerken, vernieuwde straatverlichting en groenzones.
Samenwerking
De samenwerking is er één tussen Stad Brugge, Farys, De Vlaamse Waterweg en het Agentschap Wegen en Verkeer. De overeenkomst regelt de verdeling van zowel de kosten als de verantwoordelijkheden. Het aandeel van Stad Brugge in de totale projectkost blijft beperkt tot minder dan 5%.
Het dossier gaat nu naar de Gemeenteraad en wordt daarna ter goedkeuring voorgelegd aan de overige partners. Zodra dit proces is afgerond, kan studiebureau SBE het dossier finaliseren en kan De Vlaamse Waterweg de aanvraag voor een omgevingsvergunning indienen.
Voorgeschiedenis
De plannen kennen reeds een lange voorgeschiedenis. In 2020 werd reeds studiewerk verricht voor een betere verkeerssituatie van het gevaarlijk kruispunt Krakeleweg x R30. Ook de omliggende straten werden hierbij bestudeerd.
Sinds de aanvaring met een schip in september 2022 is de huidige Krakelebrug buiten gebruik. Sindsdien zette Stad Brugge samen met De Vlaamse Waterweg en de Vlaamse overheid alles in gang voor een volledige vervanging van de defecte brug.
De verkeersknoop én de defecte brug leidden tot concrete voorstellen voor een nieuwe tafelbrug en de herinrichting van het kruispunt, inclusief een keerpunt op de R30.
Buurtbewoners van de ELGB-site en het wijkcomité Stubbekwartier en Sint-Jozef en Sint-Pieters werden in juni 2024 betrokken via inspraakmomenten en een infomarkt.
Op basis van al deze info werden de studies in een technische aanpak vertaald. Ook werd stilgestaan bij de financiële verdeelsleutel voor de uitvoering van de werken.
In april 2025 werd reeds een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen Stad Brugge, Farys en De Vlaamse Waterweg. In deze overeenkomst werd ook de financiële verdeling voor de studie en de opvolging van de rioleringswerken afgeklopt.
Aan de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst gingen heel wat adviezen, studiewerk en inspraak- en infomomenten vooraf.
Timing en fasering
De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst wordt nu aan alle partijen voorgelegd. De timing hiervoor is de volgende:
-
Goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen, wordt nu voorgelegd aan de Gemeenteraad op 30 juni;
-
Farys: juni 2025;
-
Agentschap Wegen en Verkeer tekent als laatste;
-
De Vlaamse Waterweg legt de samenwerkingsovereenkomst (mét formeel akkoord van alle partners) voor aan de Raad van Bestuur op 9 juli 2025.
Na goedkeuring zal het studiebureau (SBE) alles voorbereiden voor de omgevingsvergunning. De omgevingsvergunning wordt door De Vlaamse Waterweg eind augustus/begin september 2025 ingediend.
Later volgt nog een beheersovereenkomst die wordt voorgelegd aan de Gemeenteraad. Dit zal gaan over afspraken qua beheer en onderhoud.
Wie doet wat?
De uitvoering van het project werd als volgt verdeeld:
-
Roze tint: Agentschap Wegen en Verkeer
-
Bruine tint: Stad Brugge (met een verdeelsleutel met Farys)
-
Blauwe tint: De Vlaamse Waterweg
Voor de verlichting wordt nog een aparte samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Kostenplaatje
De raming voor het totale project Krakele bedraagt €33.660.660. Het stadsaandeel werd geraamd op €1.642.150. Het stadsaandeel is minder dan 5% van de totale projectkost.
Een nieuwe Krakelebrug
De huidige ‘draaibrug’ bestaat uit een draaibaar middengedeelte dat kan zwenken om een doorvaartopening te maken. De nieuwe brug wordt een zogenaamde ‘tafelbrug’. Dit brugtype wordt in open toestand omhoog geheven door vier cilinders, wat zowel in open als gesloten toestand voor minimale hinder zorgt. Onder de Krakelebrug worden brugkelders gebouwd waarin de brugpijlers van de nieuwe tafelbrug verankerd zitten. Daarnaast komt er een nieuw brugbedieningsgebouw op de oever. Ook de oevers worden aangepast om de doorvaarbreedte te optimaliseren.
Beschrijving van de omgevingswerken:
-
In de IJzerstraat wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd en worden alle noodzakelijke aanpassingen aan de nutsleidingen doorgevoerd. De rijweg wordt aangepast, waarbij er een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aan de westzijde voorzien wordt. Ter hoogte van het kruispunt IJzerstraat, Diksmuidestraat en Werfstraat wordt een verkeersplateau ingericht, waarbij de aansluiting gemaakt wordt van de fietsstraat Werfstraat naar de F31-fietssnelweg richting Zeebrugge.
-
De Diksmuidestraat wordt omgevormd tot fietsstraat. Om de conflicten met de geparkeerde voertuigen te vermijden, worden de haakse parkeerplaatsen omgevormd tot langsparkeerplaatsen. Dit wordt in een afzonderlijk dossier opgenomen via het raamcontract mobiliteit.
-
Ten noorden van het kanaal worden er werken op de R30 uitgevoerd, vanaf de aansluiting op de Boudewijnbrug tot aan de Sint-Pietersgroenestraat. Van deze werken wordt gebruikgemaakt om de gebrekkige riolering te vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel. De inrichting van de R30 wordt licht gewijzigd. De parkeerstrook en rijstrook worden op de ventweg omgewisseld om zo de fietsveiligheid te verhogen. Er zal geparkeerd worden rechts van de rijweg, tussen rijstrook en fietspad. Er wordt ook een keerpunt op de R30 ingericht, zodat de U-turn voor auto’s en voertuigen tot 8 meter niet langer op het kruispunt R30 x Krakeleweg moet gebeuren.
-
Tot slot wordt ook het kruispunt van de R30 met de Krakeleweg aangepakt, waarbij naast rioleringswerken ook de aansluiting van het dubbelrichtingsfietspad naar het bestaande fietspad op de Spoorwegbedding wordt gerealiseerd.
-
Het nieuwe tracé van de Krakeleweg sluit aan op de bestaande toestand.
-
Na de realisatie van de Krakelebrug zal het kruispunt Krakelebrug x Sluisstraat aangepakt worden, waarbij langs de Sluisstraat vrijliggende fietspaden worden aangelegd en het kruispunt zelf uitgerust wordt met verkeerslichten. Deze werken werden in het verleden, na het defect van de Krakelebrug, uitgesteld.
Voor de openbare verlichting wordt nog een aanvullende samenwerkingsovereenkomst opgemaakt met het Agentschap Wegen en Verkeer. Eenmaal de ontwerpplannen definitief zijn, kan ook de lichtstudie worden opgemaakt.