In een bijzondere samenwerking tussen Atelier B, een school voor buitengewoon secundair onderwijs en de stadsdienst Openbaar Domein, krijgen leerlingen wekelijks op vrijdag de kans om te helpen met de groenploegen van Sint-Kruis en Assebroek.
De leerlingen van het vierde jaar van Atelier B (15 à 16 jaar) krijgen de kans om verschillende aspecten van groenonderhoud in onze stad van dichtbij te leren kennen. We bieden een breed scala aan opdrachten aan, van het aanplanten van bomen, vaste planten, onkruid wieden, afboorden van perkjes, bloembollen planten, hakseling aanvoeren en het onderhoud van begraafplaatsen.
Geregeld zijn er evaluatiemomenten met de school en onze ploegen. De dienst Openbaar Domein vindt het een meerwaarde om hen iets te kunnen leren, ook het uitgevoerde werk is een meerwaarde voor onze stad. Ook de leerlingen van de school zijn enthousiast over de samenwerking. Ze voeren heel wat werkzaamheden uit die onze medewerkers dagelijks ook uitvoeren. Er zijn ook nog plannen om leerlingen ook voor andere taken in te schakelen zoals meehelpen in de serre, hen een demo geven rond snoeien, hen rond leiden in het machinepark, enzovoort …
Het verloop van de werkdag start telkens met een werkbon die de verantwoordelijke van de dienst opmaakt, net zoals dit ook voor de vaste medewerkers gebeurt. Hierdoor kan een lesgever een week op voorhand theoretische kennis bijbrengen die hen helpt in functie van hun werk.
Mevr. Jo, leerkracht groenbeheer van Atelier B, benadrukt de positieve impact van de samenwerking: "Het is fantastisch om te zien hoe onze leerlingen groeien in hun werk. Niet alleen ontwikkelen ze praktische vaardigheden, maar ze krijgen ook de kans om van Brugge een kleurrijke en mooi onderhouden plek te maken. Dankzij deze positieve ervaringen kunnen ze het beste van zichzelf geven bij hun toekomstige werkgevers.”
Het is belangrijk om jongeren van het bijzonder onderwijs te betrekken bij het onderhoud van hun omgeving. Door hen praktische ervaring te bieden, maken we hen niet alleen sterker in hun vakkennis, maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling.