nieuw clubhuis voor krachtbalclub Assebroek

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

Het stadsbestuur besliste begin juni om een extra subsidie van 86.177 euro te voorzien voor de bouw van een nieuw clubhuis voor krachtbalclub KSVV Inter Assebroek. Dit bovenop een subsidie die jaren geleden al voorzien werd, maar door de stijgende marktprijzen ontoereikend was geworden. Beide subsidies zijn samen goed voor een totaal van ongeveer 250.000 euro.

KSVV Inter Assebroek bestaat al sinds 1965 en kreeg stamnummer 6. De ploeg begon klein, maar kende heel wat hoogtepunten halfweg de jaren 1990. Tussen 1995 en 2001 behaalde de ploeg maar liefst zes titels, waarvan vijf opeenvolgende, en drie bekers. In 2002 volgde een terugval. Inter Assebroek degradeerde vrijwillig, maar de manier waarop deze crisis werd aangepakt, zorgde enkele jaren daarna voor een heropleving. In 2017 kon de club opnieuw promoveren naar eerste nationale, de resultaten zijn vandaag opnieuw erg positief, en er is heel wat ambitie om te groeien. Een ambitie die vertaald wordt in plannen om de jeugdwerking opnieuw op te starten. En, een ambitie die ook vraagt om nieuwe, aangepaste infrastructuur.

De voormalige kleedkamers van Inter Assebroek werden intussen afgebroken, waardoor de vereniging gebruik maakte van de infrastructuur in het sportcomplex Daverlo. Maar, dat was voor niemand de gewenste situatie op lange termijn.  

De plannen en vragen van KSVV Inter Assebroek dateren al van een hele tijd geleden. Daarbij werden verschillende locaties en mogelijkheden bekeken. Na veel hindernissen, corona en de enorme prijsstijgingen in bouwmaterialen is het huidige bestuur verheugd dat de plannen eindelijk in uitvoering gaan en de subsidie haar nut vindt.

Het nieuwe clubhuis zal bestaan uit een kantine, een technisch lokaal, twee kleedkamers met douche en wc’s, en een scheidsrechterslokaal annex ruimte om het sportmateriaal te stockeren. Een traditionele indeling die niettemin op een erg vernieuwende manier zal worden gerealiseerd. KSVV kon een Brugse partner vinden die dit project wil ondersteunen en mee vormgeven op een duurzame en circulaire manier. Het project dat op tafel ligt zal op méér dan één vlak zowel ecologisch als circulair zijn. Er wordt gebruik gemaakt van de meest duurzame, slimme én groene materialen. De constructie zal bovendien modulair worden opgebouwd. Modulair bouwen is een snelle en erg milieuvriendelijke bouwtechniek waarbij grote delen van de woning vooraf in een fabriek worden geproduceerd. De modules worden ter plekke op korte tijd gemonteerd tot één gebouw. Het is een snelle manier van bouwen die erg flexibel is. De modules kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk worden uitgebreid met andere modules. De materialen zijn bovendien even kwaliteitsvol als die uit de traditionele bouwsector. Er is minder CO2 uitstoot, gezien er minder transport nodig is én als nodig, kunnen alle materialen gerecycleerd worden. Een tweede vernieuwing - baanbrekend voor Vlaanderen - is de toepassing van het zogenaamde ‘Terrapod C fundatiesysteem’, een funderingssysteem zonder beton gebaseerd op een oude Japanse bouwtechniek van skeletbouw met palen en balken op stenen funderingen. Erg duurzaam en milieuvriendelijk.

Onze stad heeft nood aan nieuwe, hedendaagse sportinfrastructuur voor zowel grote als kleinere clubs. Binnen ons subsidiereglement stellen we daarom ook de voorwaarde dat nieuwe, door de Stad betaalde infrastructuur ook waar mogelijk wordt opengesteld voor andere verenigingen.  De vereniging is momenteel bezig met een bevraging naar verenigingen die interesse kunnen hebben. De krachtbalvereniging speelt en traint tijdens de weekends en op woensdagnamiddag en -avond. De andere momenten van de week zouden dus nog vrij zijn voor andere gebruikers. In die zin vormt deze investering een mooie, zeer hedendaagse verrijking voor het Brugse sportlandschap.

Nieuws

Fietsersbrug Kolvestraat

Stad Brugge keurde de gunning van een nieuwe fietsersbrug over de Kolvestraat goed. Hiermee wordt een gevaarlijk kruispunt aangepakt. De brug maakt een veilige oversteek mogelijk over de drukke Kolvestraat, een knelpunt op de route tussen Brugge en Zeebrugge. Hiermee krijgt de fietssnelweg F31 een cruciale, belangrijke verbinding tussen het bedrijventerrein Blauwe Toren en het havengebied in Zeebrugge. Provincie West-Vlaanderen is trekker en grootste partij in dit dossier.

 

Speelplein 't Leitje Ver-Assebroek geopend

In Ver-Assebroek kreeg het speelplein ’t Leitje een serieuze make-over. Tot voor kort stond er hier een speeltoestel, wat bomen en struiken. De oppervlakte van 1030 m² werd volledig hertekend en ingevuld. Voortaan is er voor elk wat wils: voor peuters tot kinderen van de lagere school. Het plein kreeg naast nieuwe speeltoestellen ook kleurrijk meubilair en uitnodigende zones. Door de uitbreiding van de wijk met nieuwe woningen groeide de nood aan een eigentijds en gevarieerd speelaanbod. Deze heraanleg speelt hier perfect op in.

Vervuilde sites De Lijn en Knapen worden aangepakt

Stad Brugge neemt zelf het initiatief om twee vervuilde terreinen versneld aan te pakken: de voormalige stelplaats van De Lijn in Assebroek en de site Knapen in Zeebrugge. Op beide locaties komt op termijn een nieuw park, maar eerst is bodemsanering nodig. Voor de praktische en administratieve uitvoering werkt de stad samen met Tersana vzw.