De komende twee weekends staan er belangrijke werkzaamheden gepland in de stationsomgeving van Brugge. Tussen ’t Zand en de Unescorotonde worden betonnen constructies onder de R30 geschoven voor de aanleg van de nieuwe passage voor voetgangers en fietsers.
Om dit mogelijk te maken, bouwde aannemer Boskalis de voorbije maanden twee massieve betonnen dekken die zullen dienen als het plafond van de toekomstige Unescopassage. In de weekends van 7 en 14 november, telkens van vrijdagavond 19.00 uur tot maandagochtend 6.00 uur, worden deze constructies ingeschoven onder de R30. Dit is een technisch hoogstandje dat gepaard gaat met intensieve werkzaamheden en aanzienlijke verkeers- en geluidshinder.
Tijdens het weekend van 7 november wordt de constructie onder de rijweg aan de zijde van het VTI en de Boeverie ingeschoven, waardoor het verkeer richting station tijdelijk wordt onderbroken. In het weekend van 14 november is het verkeer tussen de Unescorotonde en ’t Zand niet mogelijk.
Er wordt tijdens deze twee cruciale weekends dag en nacht gewerkt om de impact voor de Bruggeling zo beperkt mogelijk te houden. Op vrijdagavond start het openbreken van de rijweg, gevolgd door graafwerkzaamheden en het plaatsen van damplanken. Op zaterdagavond begint het langzaam inschuiven van de dakplaten, gepland tussen 23.00 uur en 2.00 uur ’s nachts. Daarna wordt de rijweg opnieuw opgebouwd met fundering, asfalt en signalisatie zodat het verkeer op maandagochtend opnieuw vlot kan doorstromen.
Het project is het resultaat van een grondige voorbereiding en een nauwe samenwerking tussen verschillende partners. De werken veroorzaken onvermijdelijk hinder, zowel voor het verkeer als op het vlak van geluid, onder meer door het inslaan van damplanken. Omwonenden worden tijdig geïnformeerd, en er wordt intensief gewerkt tijdens twee weekends om de overlast tot een minimum te beperken. Zo wordt er stap voor stap gebouwd aan een veilige en moderne stationsomgeving.
De stad benadrukt dat deze ingreep noodzakelijk is voor de verdere uitbouw van een veilige en toekomstgerichte mobiliteitsinfrastructuur. Er wordt 24 uur op 24 gewerkt om de werkzaamheden in een zo kort mogelijke periode uit te voeren. Brugge investeert hiermee in een aangename, toegankelijke en duurzame omgeving voor inwoners en bezoekers.
Het inschuiven van de betonnen dekken is een van de meest technische fases van het project. Na deze operatie volgt het ondergrondse graaf- en afwerkingswerk, terwijl boven de grond gestart wordt met de aanleg van nieuwe voet- en fietspaden. De stationsomgeving krijgt zo een grondige metamorfose.