De Brugse centrumshuttle blijft een populaire vervoersoplossing, met meer dan 200.000 ritten in 2024. Om het comfort te verbeteren, plaatste Stad Brugge zitbanken aan verschillende haltes.
De Brugse centrumshuttle blijft een populaire en toegankelijke vervoersoplossing. In 2024 werden opnieuw meer dan 200.000 ritten gemaakt. Om het comfort voor reizigers verder te verbeteren, plaatsten we zitbanken aan verschillende haltes. Vooral oudere en minder mobiele Bruggelingen vroegen hier regelmatig naar. Ongeveer 1,5% van de gebruikers heeft een verminderde mobiliteit, wat neerkomt op enkele duizenden reizigers per jaar. Maar ook voor andere passagiers is een rustpunt aan de halte mooi meegenomen.
Het plaatsen van de zitbanken past binnen de ambitieuze toegankelijkheidsdoelstellingen van de Stad. Eind vorig jaar werd Brugge nog door Vlaanderen bekroond als ‘Meer Mobiele Gemeente’ voor haar inspanningen rond mobiliteit en toegankelijkheid. De Stad blijft zich inzetten voor toegankelijke voetpaden en haltes, en het voorzien van rustpunten speelt hierin een essentiële rol.
Toekomstplannen voor de centrumshuttle
In 2025 staan enkele veranderingen voor de centrumshuttle op de planning. Het stadsbestuur wil de dienstverlening betalend maken voor toeristen. Ondanks verschillende initiatieven - zoals het verwijderen van het ‘gratis’-opschrift, extra signalisatie naar de bussen van De Lijn en gerichte communicatie - blijven veel toeristen de centrumshuttle als een sightseeingbus zien. Een ticketprijs invoeren is dan ook een logische volgende stap. De exacte kostprijs per rit moeten we nog bepalen.
De centrumshuttle wordt volledig gefinancierd door Stad Brugge en dient als aanvulling op de dienstverlening van De Lijn. De nieuwe zitbanken werden geplaatst aan volgende haltes: Katelijnestraat, Dijver (in heraanleg), Howest, Ezelstraat (in heraanleg), Garenmarkt en Bargeweg. Op andere locaties was er al een bankje aanwezig of bleek plaatsing ruimtelijk niet mogelijk.
Meer informatie over de centrumshuttle: www.brugge.be/centrumshuttle.