Het aantal diefstallen uit of aan voertuigen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen, dit blijkt uit cijfers die ik recentelijk opvroeg aan Minister van Binnenlandse Zaken. Tussen 2020 en 2023 is het aantal geregistreerde diefstallen uit voertuigen in België gestegen met maar liefst 8.390 incidenten. In 2023 werden er uiteindelijk 41.878 feiten geregistreerd. In het eerste trimester van 2024 waren dit al 9.069 incidenten. De toename van het aantal diefstallen is zorgwekkend. We moeten dringend werk maken van een verhoogd aantal wijkagenten om deze opmars in te dijken.
Brussel op kop
Het aantal incidenten verschilt sterk per regio, echter is het zeer duidelijk dat Brussel de koploper is in het aantal geregistreerde feiten, met 16.504 diefstallen in 2023. In de periode tussen 2022 en 2023 was er een toename van maar liefst 3.035 incidenten. Dit komt neer op een stijging van ongeveer acht feiten per dag. Brussel wordt gevolgd door Henegouwen op de tweede plaats en Luik op de derde plaats. In de provincie Luxemburg werd het minste aantal feiten geregistreerd in 2023, met slechts 374. Uit de cijfers blijkt dat vooral merken Mercedes, Volkswagen en Renault het meest getroffen worden. Ook merken zoals Ford, Audi en Fiat staan in de top tien.
West-Vlaanderen doet het in vergelijking met de andere provincies zeer goed. West-Vlaanderen staat op de zevende plaats qua geregistreerde diefstallen, met een licht fluctuerende trend van 1.633 in 2020 naar 1.930 in 2023. Koplopers in 2023 zijn politiezones VLAS, Brugge, Oostende en Grensleie. Echter dient er wel benadrukt te worden dat het aantal geregistreerde feiten gedaald zijn in de politiezones Grensleie, Brugge en Oostende.
Buit maken
De meest gestolen onderdelen van personenauto’s zijn uitrustingen voor de wagen, de vaste GPS en wielen, banden en velgen. Hoewel de uitrustingen ook in 2023 het meest gestolen onderdeel was, is er een dalende trend aan de gang. Dit onderdeel werd in 2023 gevolgd door de autosturen. In de categorie voorwerpen die uit voertuigen worden gestolen, worden lederwaren (of imitatie), geld en documenten het vaakst ontvreemd. Een opvallende stijging binnen de algemene trend is het aantal diefstallen uit of aan lichte vrachtwagens. In 2023 werden 7.685 diefstallen geregistreerd, een stijging van 1.265 in vergelijking met 2020. Hoewel rekening moet worden gehouden met de impact van de coronapandemie, steeg het aantal diefstallen uit lichte vrachtwagens ook in 2021 en 2022. Ook hier blijven Brussel en Henegouwen de koplopers. De cijfers tonen aan dat de lichte vrachtwagens gegeerd zijn voor hun gereedschap met motor (of perslucht of hydraulisch), het handwerktuig, geld en documenten.
De stijgende trend van diefstallen uit lichte vrachtwagens die in andere provincies waarneembaar is, is echter niet te bespeuren in West-Vlaanderen. Ten opzichte van 2022 was er in 2023 een duidelijke daling, behalve in de politiezones Grensleie, Midow en Kouter.
Oproep tot actie
Ik maak me zorgen over deze stijgende cijfers. Ik hoop dan ook dat de cijfers een sensibiliserend effect kunnen hebben. In de eerste plaats blijft het belangrijk om voertuigen steeds goed af te sluiten en om waardevolle voorwerpen niet onbewaakt in het voertuig achter te laten. Daarnaast merken we dat dievenbendes steeds meer innovatieve technieken gebruiken om wagens open te breken, zoals de relay attack-technologie (ie. een soort cyberaanval met meerdere mobiele apparaten die de auto kan ontgrendelen en opstarten). Het is belangrijk dat burgers de politie verwittigen wanneer ze verdachte bewegingen rond geparkeerde voertuigen waarnemen. Op die manier kan er snel en adequaat ingegrepen worden.
Daarnaast is het inzetten van wijkagenten een duurzame oplossing voor het probleem van wagendiefstallen. Wijkagenten zijn en blijven namelijk de spilfiguur in het detecteren van verdachte activiteiten en het inlichten van bewoners. Onze expliciete vraag om het aantal wijkagenten op te drijven in ons land is des te relevanter. Zoals overeengestemd in het regeerakkoord, zal de federale regering hier werk van maken. Concreet gaat het om een verhoging, en waar nodig zelfs een verdubbeling, van het aantal wijkinspecteurs zodat de norm van 1 wijkagent per 2000 inwoners wordt gerespecteerd. Voor cd&v gebeurt dat liever dat liever vandaag dan morgen.