Vandaag trok ik samen met collega Kris Declercq naar Ieper voor een gesprek met lokale besturen over hun rol in een steeds complexere veiligheidsrealiteit. We merken het overal: burgemeesters staan vaak op de eerste lijn wanneer er zich crisissen voordoen, maar krijgen niet altijd de instrumenten en informatie die daarbij horen. Na dit overleg volgde een indrukwekkend bezoek aan de gevangenis van Ieper.
In de vroege ochtend gingen we in gesprek met de eerste mandatarissen van de regio. We presenteerden hoe we de rol van burgemeesters en lokale besturen kunnen versterken, zodat zij niet alleen verantwoordelijkheden dragen, maar ook de nodige steun en slagkracht krijgen. De openheid en betrokkenheid van alle aanwezigen deden deugd. Dit soort gesprekken zijn essentieel om samen vooruit te gaan.
Aansluitend volgde een rondleiding in de gevangenis van Ieper. Een indrukwekkende blik achter de schermen. Je voelt meteen: de uitdagingen zijn groot en de verantwoordelijkheid nog groter. Wat het personeel daar elke dag doet, verdient veel meer erkenning. Hun inzet blijft te vaak onder de radar, maar het is dankzij hen dat het systeem blijft draaien.
Ik ben alle organisatoren en medewerkers dankbaar voor hun tijd, hun eerlijkheid en hun dagelijkse engagement. Deze bezoeken bevestigen opnieuw hoe belangrijk het is dat we onze veiligheidsketen versterken, van lokaal bestuur tot justitie, met respect voor iedereen die er elke dag het beste van zichzelf geeft.