Open Ruimte Plan Brugge

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

Het College van Burgemeester en Schepenen besliste om een Open Ruimte Plan voor Brugge op te maken. Dit is een plan om te investeren in open ruimte en die  ruimtes ook met elkaar te verbinden. 

Wat is het beleidsplan Open Ruimte

Het Open Ruimte Plan kom er in navolging van het Beleidsplan Ruimte Brugge, het BRB. Het BRB is het ruimtelijk toekomstplan voor Brugge 2050 dat we met het stadsbestuur in deze legislatuur hebben vorm gegeven en goedgekeurd. In het Beleidsplan Ruimte Brugge hebben we ons voorgenomen om tegen 2050 alle groenblauwe open ruimten te verbinden met elkaar over het ganse grondgebied. Onder groenblauwe ruimten verstaan we natuurgebieden en waterlopen. Dat wil zeggen dat we de polders, de bossen en de meersen in de groene gordel gaan verbinden met de Vesten, met kasteeltuinen, met kloostertuinen, met stadsparken, met buurtparken en met (kleine) groensnippers in de stad of in de dorpen. Die verbindingen gaan we maken via groene straten, lanen, dreven, beken, vaarten en kanalen, ...  Dat betekent ook dat we de verbindingen gaan versterken door te vergroenen, te ontharden en door nieuwe open ruimte te creëren. Zo willen we bijvoorbeeld bij nieuwe projecten en verkavelingen meer ruimte voorbehouden voor groen en water.

 

Doel beleidsplan Open Ruimte

Het Open Ruimte Plan heeft als doel voldoende open ruimte voorzien, die kwaliteitsvol ingericht is en verbonden is tot één samenhangend geheel. Zo blijft er op Brugs grondgebied plaats voor landbouw, voor natuur en voor bos. Door in te zetten op open ruimte blijft Brugge overstromingsvrij, koel tijdens hittegolven en voorbereid op droogte … Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat onze inwoners kunnen wonen, werken, ondernemen, investeren, ontspannen, bewegen, ontmoeten … in groene omgevingen. We worden er dus alleen maar beter van.

 

Leidraad toekomst

Het Open Ruimte Plan zal pas vorm kunnen krijgen in de volgende legislatuur, maar dit hoeft geen reden te zijn om deze beslissing uit te stellen. Nu het Beleidsplan Ruimte Brugge een feit is, kunnen we overgaan tot actie.  In het Beleidsplan Ruimte staan een 100-tal acties. Het Open Ruimte Plan is daar een belangrijk onderdeel van die een leidraad zal worden voor heel wat ontwikkelingen in de stad. Het is dus belangrijk om daar nu al mee te starten zodat andere toekomstige projecten er rekening mee kunnen houden. Zo kunnen we ook in de toekomst verder bouwen aan een Brugge waar het goed wonen, werken en ondernemen is met plaats voor natuur en land om te boeren. Groene open ruimten zijn een belangrijke troef om inwoners en bezoekers aan te trekken.

 

Nieuws

Ezelstraat krijgt een vernieuwd wegdek

Sinds de heraanleg van de Ezelstraat 1999 is de staat van het wegdek de laatste jaren sterk verslechterd waardoor een ingreep zich opdringt. Het volledige wegdek wordt vernieuwd, zo’n 2.300m² in totaal.

 

Nieuw kunstgrasveld in Gulden Kamer

Het sportcentrum Gulden Kamer in Sint-Kruis is klaar voor een nieuwe toekomst. Het nieuwe kunstgrasveld vergroot de speelbaarheid op de site en biedt topfaciliteiten voor zowel professionele als amateurvoetballers. Dit project is uitgevoerd in het kader van de omgevingsvergunningaanvraag van Cercle Brugge, die een deel van haar werking naar de site wil verplaatsen.

Respect voor stewards begint bij een strikte en uniforme naleving van de Voetbalwet.

Met het kerstvoetbal dat voor de deur staat, roep ik op tot een vredevol voetbalweekend. Uit cijfers die ik opvroeg bij Minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, blijkt immers dat het geweld in en rond de stadions ten aanzien van andere supporters of stewards elk jaar toeneemt. Niet alleen het aantal uitgeschreven PV’s zit in stijgende lijn, maar ook de uitgevaardigde stadionverboden nemen elk jaar toe. Al te vaak worden stewards het slachtoffer van supportergeweld. Zij zijn een uiterst belangrijk schakel in het veiligheidsbeleid van clubs in België en verdienen meer respect. Indien de naleving van de Voetbalwet niet kan worden gehandhaafd, verliezen steeds meer stewards hun motivatie en engagement en haken ze af. Dat moeten ten allen tijde proberen te vermijden.