Plenaire vraag over de veiligheid van onze stations

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

Tijdens de plenaire vergadering van de Kamer bracht ik de veiligheid in en rond onze stations opnieuw onder de aandacht. Recente incidenten tonen aan dat stationsomgevingen nog te vaak geconfronteerd worden met geweld, overlast en criminaliteit. Wie de trein neemt, moet zich veilig kunnen verplaatsen. Dat mag geen discussiepunt zijn.

De veiligheidsuitdagingen in stations beperken zich al lang niet meer tot de grootste steden. Ook elders in het land maken pendelaars, spoorwegpersoneel, veiligheidsdiensten en omwonenden zich zorgen over de situatie in en rond stationsomgevingen. De voorbije periode werden al belangrijke stappen gezet. Zo kan de politie nu camerabeelden van de NMBS inkijken, en komen er bijkomende mogelijkheden voor het gebruik van bodycams door treinbegeleiders en Securail-agenten. Dat zijn positieve evoluties die bijdragen aan meer veiligheid en een betere handhaving.

Toch blijft er nood aan een bredere en meer geïntegreerde aanpak. Veiligheid in stations vraagt samenwerking tussen alle betrokken partners: Securail, de Spoorwegpolitie, lokale politiezones, vervoersmaatschappijen en lokale besturen. Alleen wanneer die instanties goed op elkaar afgestemd zijn, kunnen we efficiënt optreden tegen overlast en criminaliteit. Tijdens mijn tussenkomst heb ik daarom gepleit voor één duidelijk veiligheidskader voor alle stations in ons land. Daarbij is het essentieel dat de Spoorwegpolitie voldoende versterkt wordt en dat lokale politiezones niet alleen moeten instaan voor uitdagingen die vaak een federale dimensie hebben.

Veiligheid is een absolute prioriteit van deze regering. Pendelaars moeten zonder zorgen de trein kunnen nemen, spoorwegpersoneel moet zijn werk veilig kunnen uitvoeren en omwonenden moeten zich comfortabel voelen in hun buurt. Cd&v blijft daarom pleiten voor een geïntegreerde veiligheidsaanpak waarin samenwerking, duidelijke verantwoordelijkheden en voldoende capaciteit centraal staan. Op die manier kunnen we de veiligheid in en rond onze stations structureel versterken en het vertrouwen van de reiziger verder vergroten.

Nieuws

Werken aan Gentpoort gestart

Op maandag 15 juni 2026 start aannemer Persyn met de heraanleg van de kruispunten R30/Gentpoortstraat/N337 en N337/Nijverheidsstraat/Daverlostraat. Met dit grootschalige project willen het Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg, Farys en Stad Brugge de verkeersveiligheid aan de Gentpoort aanzienlijk verbeteren. Het knooppunt geldt als een van de drukste en meest complexe verkeerspunten in de stad.

Troostplek staat stil bij overleden papa's

Stad Brugge creëert troostplek op Vaderdag om overleden vaders te herdenken

Naar aanleiding van Vaderdag richt Stad Brugge van 10 tot en met 17 juni 2026 een tijdelijke troost- en herdenkingsplek in op de begraafplaats van Sint-Pieters. Met dit initiatief wil de stad overleden vaders letterlijk in de bloemen zetten en bezoekers een warme, serene plek bieden om stil te staan bij herinneringen aan een dierbare vaderfiguur.

Verkieziningswaarneming in Armenië

Democratie staat of valt met vertrouwen in verkiezingen, daarom nam ik als officiële verkiezingswaarnemer deel aan een internationale missie van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa in Armenië. Samen met honderden waarnemers uit tientallen landen volgden we er het volledige verkiezingsproces op het terrein.