Stad innoveert met hindernissenloop

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

Geen traditionele loopcross voor de Brugse scholen dit jaar, maar in het kader van ‘de Vlaamse Loopweek’ organiseert de Stad voor hen deze week wel een hindernissenloop.

Tradities zijn er om gebroken te worden, in coronatijden nog meer dan anders. En dus zullen er dit najaar geen honderden Brugse leerlingen over de velden crossen. Jammer, want de loopcross is al meer dan 25 jaar een begrip in Brugge. De sportdienst van de Stad bleef evenwel niet bij de pakken zitten en lanceert nu een belevingsloop.

Meerbepaald een hindernissenloop met acht hindernissen op het domein van de Koude Keuken. Hindernissen die haalbaar zijn voor iedereen over een parcours dat 780 meter lang is. Waar er vorig jaar 391 leerlingen van de lagere school en 52 leerlingen van het middelbaar deelnamen aan de loopcross, zijn het er nu logischerwijs een stuk minder.

Toch zijn de vier deelnemende Brugse scholen De Smalle, Sint-Lodewijkscollege (afdeling Sint-Andries), de Boomhut en de triangel er nog in geslaagd om in klasbubbels van het 3de tot en met het 6de leerjaar 227 leerlingen te verzamelen.

Die zullen tussen dinsdag 22 september en vrijdag 25 september volgens verschillende tijdsloten van 20 minuten per klas coronaproof de hindernissen overwinnen.

De scholencross is elk jaar het startschot van het schoolsportjaar. Dat er nu een hindernissenloop plaatsvindt in plaats van een veldloop, hoeft daar geen afbreuk aan te doen. Integendeel, het kan ook symbool staan voor de hindernissen die de leerlingen samen met de hele maatschappij in deze coronatijd moeten overwinnen. Moeilijk gaat ook. Het doel blijft om zoveel mogelijk jongeren in beweging te krijgen en hen vooral enthousiast te maken om te blijven joggen en lopen.

Daarbij kan het helpen om in de toekomst effectief nog meer voor een belevingsloop te opteren dan voor een traditionele loopcross. Creativiteit houdt de leerlingen en onszelf scherp.

Nieuws

Kerstboom geplant op de Burg

Op dinsdag 4 november start de dienst Openbaar Domein van Stad Brugge met het plaatsen van kerstbomen. De blikvanger is een indrukwekkende boom van 15 meter, afkomstig uit een privétuin in Weismes (Sourbrodt). Deze werd op 3 november afgezaagd en met een speciaal uitschuifbaar transportsysteem richting Brugge vervoerd. Er werd ook een boom van 13 meter op de Markt geplaatst. In totaal worden er 416 kerstbomen in het centrum en de deelgemeenten geplaatst. Alle bomen moeten tegen eind november op hun plek staan.

Tunnel stationsomgeving wordt gegraven

De komende twee weekends staan er belangrijke werkzaamheden gepland in de stationsomgeving van Brugge. Tussen ’t Zand en de Unescorotonde worden betonnen constructies onder de R30 geschoven voor de aanleg van de nieuwe passage voor voetgangers en fietsers.

Om dit mogelijk te maken, bouwde aannemer Boskalis de voorbije maanden twee massieve betonnen dekken die zullen dienen als het plafond van de toekomstige Unescopassage. In de weekends van 7 en 14 november, telkens van vrijdagavond 19.00 uur tot maandagochtend 6.00 uur, worden deze constructies ingeschoven onder de R30. Dit is een technisch hoogstandje dat gepaard gaat met intensieve werkzaamheden en aanzienlijke verkeers- en geluidshinder.

Tijdens het weekend van 7 november wordt de constructie onder de rijweg aan de zijde van het VTI en de Boeverie ingeschoven, waardoor het verkeer richting station tijdelijk wordt onderbroken. In het weekend van 14 november is het verkeer tussen de Unescorotonde en ’t Zand niet mogelijk.

Er wordt tijdens deze twee cruciale weekends dag en nacht gewerkt om de impact voor de Bruggeling zo beperkt mogelijk te houden. Op vrijdagavond start het openbreken van de rijweg, gevolgd door graafwerkzaamheden en het plaatsen van damplanken. Op zaterdagavond begint het langzaam inschuiven van de dakplaten, gepland tussen 23.00 uur en 2.00 uur ’s nachts. Daarna wordt de rijweg opnieuw opgebouwd met fundering, asfalt en signalisatie zodat het verkeer op maandagochtend opnieuw vlot kan doorstromen.

Het project is het resultaat van een grondige voorbereiding en een nauwe samenwerking tussen verschillende partners. De werken veroorzaken onvermijdelijk hinder, zowel voor het verkeer als op het vlak van geluid, onder meer door het inslaan van damplanken. Omwonenden worden tijdig geïnformeerd, en er wordt intensief gewerkt tijdens twee weekends om de overlast tot een minimum te beperken. Zo wordt er stap voor stap gebouwd aan een veilige en moderne stationsomgeving.

De stad benadrukt dat deze ingreep noodzakelijk is voor de verdere uitbouw van een veilige en toekomstgerichte mobiliteitsinfrastructuur. Er wordt 24 uur op 24 gewerkt om de werkzaamheden in een zo kort mogelijke periode uit te voeren. Brugge investeert hiermee in een aangename, toegankelijke en duurzame omgeving voor inwoners en bezoekers.

Het inschuiven van de betonnen dekken is een van de meest technische fases van het project. Na deze operatie volgt het ondergrondse graaf- en afwerkingswerk, terwijl boven de grond gestart wordt met de aanleg van nieuwe voet- en fietspaden. De stationsomgeving krijgt zo een grondige metamorfose.

Buurten in de bloemen

Naar jaarlijkse traditie zullen ook in 2026 de Brugse buurten weer letterlijk en figuurlijk openbloeien. Dankzij de bloemenactie van Stad Brugge krijgen tal van gevels opnieuw een kleurrijk accent met geraniums en petunia’s. De ophaaldag van de bloemetjes is vastgelegd op zaterdag 9 mei 2026.