Vestiging Lingang Group in Zeebrugge

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

In het College van 20 april werd een vergunning afgeleverd aan het Chinese bedrijf Lingang Group voor de realisatie van een vestiging in de Koffieweg in de haven van Zeebrugge. Dit bedrijf staat in voor de ontwikkeling van de Yangshan Vrijhandelszone, die de grootste containerhaven ter wereld is. De oprichting van hun nieuw bedrijf in Zeebrugge zal de handel tussen China en Europa een boost geven. Bovendien biedt het ook kansen voor tewerkstelling in onze regio.

Lingang Group zal aan de Koffieweg in Zeebrugge een nieuw bedrijf oprichten voor de logistieke verwerking van goederen die per container vanuit China worden ingevoerd in Europa, of die vanuit Europa per container geëxporteerd worden naar China. Hiermee zal de e-commerce en de traditionele offline handel tussen Europa en China verder ontwikkeld worden.

De site aan de Koffieweg heeft een oppervlakte van 15 hectare. Het terrein bestaat uit verschillende onderdelen:

  • een warehouse (76.000 m2), opgedeeld in 10 units, telkens voorzien van beperkte kantoorfaciliteiten
  • een containeryard (22.000 m2) voor het stapelen van lege of volle containers
  • toegangsgebouw (gatecontrol) met kantoren
  • een parking voor personenwagens (188 + 12 voorbehouden parkeerplaatsen)
  • een wachtzone voor vrachtwagens (21 plaatsen)
  • een drop off-zone voor vrachtwagens (64 plaatsen)

Het magazijn heeft grosso modo een volume van 204,6 meter op 376,6 met een hoogte van 12,32 meter.

Op elke plaats waar kantoren gevestigd zijn ( bij het toegangsgebouw en bij elk van de 10 units van het warehouse), wordt een IBA-systeem (Individuele Behandeling van Afvalwater) geplaatst voor het zuiveren van het huishoudelijk afvalwater. Dit afvalwater zal geloosd worden in de riolering van de Koffieweg, die uitmondt in het nabijgelegen dok.

In de warehouse zullen via de laadkades (10 per unit) containers gelost of geladen worden. Er zullen in deze vestiging geen be- of verwerkingsactiviteiten van producten plaats vinden. Mogelijk worden er wel goederen (her-)verpakt gezien er ook beperkte picking-activiteiten, dit is het klaarmaken van pakjes die online besteld zijn voor verzending, kunnen plaatsvinden.

Er zullen verschillende goederen gestockeerd worden maar de opslag van bulkgoederen, stuivende stoffen, gevaarlijke stoffen en explosieven kunnen niet. Omdat het gebouw niet gekoeld wordt, is ook de opslag van gekoelde voedingsmiddelen niet mogelijk. Het grootste deel van de opgeslagen goederen zullen textiel en elektronica zijn.

De vestiging van Lingang biedt ook mooie kansen voor de tewerkstelling in de regio. Er zullen ongeveer 290 mensen tewerkgesteld worden.

Nieuws

Ezelstraat krijgt een vernieuwd wegdek

Sinds de heraanleg van de Ezelstraat 1999 is de staat van het wegdek de laatste jaren sterk verslechterd waardoor een ingreep zich opdringt. Het volledige wegdek wordt vernieuwd, zo’n 2.300m² in totaal.

 

Nieuw kunstgrasveld in Gulden Kamer

Het sportcentrum Gulden Kamer in Sint-Kruis is klaar voor een nieuwe toekomst. Het nieuwe kunstgrasveld vergroot de speelbaarheid op de site en biedt topfaciliteiten voor zowel professionele als amateurvoetballers. Dit project is uitgevoerd in het kader van de omgevingsvergunningaanvraag van Cercle Brugge, die een deel van haar werking naar de site wil verplaatsen.

Respect voor stewards begint bij een strikte en uniforme naleving van de Voetbalwet.

Met het kerstvoetbal dat voor de deur staat, roep ik op tot een vredevol voetbalweekend. Uit cijfers die ik opvroeg bij Minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, blijkt immers dat het geweld in en rond de stadions ten aanzien van andere supporters of stewards elk jaar toeneemt. Niet alleen het aantal uitgeschreven PV’s zit in stijgende lijn, maar ook de uitgevaardigde stadionverboden nemen elk jaar toe. Al te vaak worden stewards het slachtoffer van supportergeweld. Zij zijn een uiterst belangrijk schakel in het veiligheidsbeleid van clubs in België en verdienen meer respect. Indien de naleving van de Voetbalwet niet kan worden gehandhaafd, verliezen steeds meer stewards hun motivatie en engagement en haken ze af. Dat moeten ten allen tijde proberen te vermijden.