randvoorwaarden vastgelegd herbestemming stationsgebouw

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

De NMBS besliste om de stationshal en de bovenliggende kantoren niet meer te gebruiken. De stad kijkt vooruit en wil voor deze ruimtes vastleggen wat hier in de toekomst mogelijk is. Het CBS besliste over de randvoorwaarden voor een toekomstige invulling.

Het stationsgebouw van Brugge is een belangrijke toegangspoort tot de stad. Veel bezoekers aan Brugge nemen de trein om de stad te bezoeken of vertrekken er om de wereld te verkennen. Heel wat Bruggelingen reizen de wereld rond of pendelen naar Brugge of lopen school of studeren elders en nemen de trein. Wie heeft zijn kamp niet gestart in het station van Brugge?

De NMBS heeft in 2023 beslist om de stationshal niet langer te gebruiken en om ook de kantoorruimtes op de verdiepingen te verlaten. Het buffet en de voormalige discotheek aan het stationsplein staan reeds lang leeg.

Het is jammer dat de nmbs het station niet langer gebruikt. We kiezen er als stad echter voor om vooruit te kijken. Het is hoog tijd voor een kwalitatieve herbestemming en nieuwe functies in het gebouw. We hebben als stad enkele randvoorwaarden bepaald voor die herbestemming. Zo moeten de erfgoedwaarden behouden blijven en de grandeur van het stationsgebouw afleesbaar blijven. Nieuwbouw toevoegen aan het stationsgebouw is daarom ook niet mogelijk.

De stationshal met zijn muurschilderingen is een belangrijke eye-cather en moet dus publiek toegankelijk blijven. Dat mag bijvoorbeeld een foodmarkt worden, met onthaalfaciliteiten en de mogelijkheden om er op een aangename manier te wachten op de trein. Maar ook een andere semi-publiek toegankelijke functie is er mogelijk. De centrale gang tussen de sporen en de grote stationshal is een belangrijke verbindingsgang en is dus te behouden.

Ook toeristisch onthaal moet aan het stationsplein een plaats krijgen en past in dat verhaal van reizen van en naar Brugge.

Belangrijk is dat de herbestemming qua timing samen spoort met de heraanleg van het plein en de nieuwe doorsteek onder de R30 van het station naar de binnenstad.

De rest van het gebouw, op de verdiepingen, biedt veel mogelijkheden. Maar het behoud van de erfgoedelementen zoals vloeren, trappen en het seinhuis zijn te cruciaal.  

Die randvoorwaarden worden aan de nmbs bezorgd zodat ze de toekomst van het stationsgebouw meer richting kunnen geven.

het stationsgebouw moet een levendige plek worden met aandacht voor de reiziger en een leuke plek om aan te komen in de stad of om er te vertrekken. De stationshal speelt in dit verhaal een belangrijke rol en wordt dus na restauratie opnieuw publiek toegankelijk.

Nieuws

Ezelstraat krijgt een vernieuwd wegdek

Sinds de heraanleg van de Ezelstraat 1999 is de staat van het wegdek de laatste jaren sterk verslechterd waardoor een ingreep zich opdringt. Het volledige wegdek wordt vernieuwd, zo’n 2.300m² in totaal.

 

Nieuw kunstgrasveld in Gulden Kamer

Het sportcentrum Gulden Kamer in Sint-Kruis is klaar voor een nieuwe toekomst. Het nieuwe kunstgrasveld vergroot de speelbaarheid op de site en biedt topfaciliteiten voor zowel professionele als amateurvoetballers. Dit project is uitgevoerd in het kader van de omgevingsvergunningaanvraag van Cercle Brugge, die een deel van haar werking naar de site wil verplaatsen.

Respect voor stewards begint bij een strikte en uniforme naleving van de Voetbalwet.

Met het kerstvoetbal dat voor de deur staat, roep ik op tot een vredevol voetbalweekend. Uit cijfers die ik opvroeg bij Minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, blijkt immers dat het geweld in en rond de stadions ten aanzien van andere supporters of stewards elk jaar toeneemt. Niet alleen het aantal uitgeschreven PV’s zit in stijgende lijn, maar ook de uitgevaardigde stadionverboden nemen elk jaar toe. Al te vaak worden stewards het slachtoffer van supportergeweld. Zij zijn een uiterst belangrijk schakel in het veiligheidsbeleid van clubs in België en verdienen meer respect. Indien de naleving van de Voetbalwet niet kan worden gehandhaafd, verliezen steeds meer stewards hun motivatie en engagement en haken ze af. Dat moeten ten allen tijde proberen te vermijden.