Als stad vinden we het belangrijk om een toekomstvisie te hebben voor de ruimere omgeving van de stationsite. Vandaag wordt het station te vaak gezien als een eindpunt van de stad. Mensen passeren hier niet om elders heen te gaan, wie hier komt moet er ook daadwerkelijk zijn. We willen hier vanaf en willen de stationsomgeving aantrekkelijker maken voor passanten, mensen moeten er willen zijn. Het masterplan is het startpunt om deze doelstelling te kunnen realiseren.
Het masterplan dat voorligt is het resultaat van intensief overleg met de dienst ruimtelijke ordening als voortraject voor de verdere ontwikkeling van deze stationsomgeving. Dit werd meerdere keren afgetoetst bij de expertencommissie Unesco (ECU). Deze studie moet een kwalitatieve omgevingsaanleg van het bovenste gedeelte van de parking garanderen en tevens als kader dienen voor de verdere invullingen van de resterende gronden.
Een belangrijk element in het masterplan is het ontwerp voor het ‘park’ boven de bestaande parking. Nu dient het bovendek van de parking enkel als parkeerruimte maar verder valt er weinig te beleven. We willen hier graag meer groen om de site aantrekkelijker te maken voor passanten. De groene zone kan bijvoorbeeld bestaan uit een stadsterras en een waterpartij met een centraal plein. Het is de bedoeling dat je van het stationsplein door deze groenzone kan wandelen tot de site van Infrabel. Op het bovendek zullen nog parkeerplaatsen zijn, maar deze zullen minder zichtbaar zijn door de groene zone. De parkeerplaatsen die verdwijnen op het bovendek worden gecompenseerd door een ondergrondse parking.
Het masterplan stelt ook maatregelen voor om het zichtbare parkeergebouw, dat je nu al kan zien vanaf de R30 en de Brugse Vesten, weg te werken. Op de rand van het parkeergebouw, aan de Chantrellstraat, kan nieuwe bebouwing worden voorzien. Deze bebouwing zal zorgen voor de afwerking van het nu open parkeergebouw maar zal ook het park opladen met functies en zorgen voor een levendige omgeving. De bebouwing kan als invulling wonen hebben maar evengoed handel, horeca, kantoren,… Er zijn verschillende mogelijkheden. Om de verminderde parkeerplaatsen op het bovenwegdek te compenseren, wordt gedacht aan het bouwen van een ondergrondse parking. Op de vrije kavels tussen het parkeerdek en de site van Infrabel is nog mogelijkheid voor bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, erkende assistentiewoningen, kantoren maar ook een klimzaal. Door niet enkel woonfuncties te creëren maken we de site toegankelijker voor iedereen. Daarom zullen op langere termijn ook nog nieuwe met de omgeving gerealiseerd worden. Dit kan een brug of tunnel zijn als verbinding naar de binnenstad over of onder de R30, maar ook een veilige verbinding naar de studentencampus en de nieuwe VTI campus.
Om deze visie te realiseren zullen nog wat aanpassingen moeten gebeuren aan de ruimtelijke uitvoeringsplannen. Deze plannen zullen het mogelijk maken om de ideeën uit het masterplan te realiseren. De visie van het masterplan sluit alvast zeer nauw aan bij de visie van de stad.