Beter lokaal beleid uittekenen met behulp van ANPR-databanken

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

Ik diende een wetsvoorstel in om lokale overheden toegang te geven tot gegevens geregistreerd door wegcamera’s. ANPR-camera’s kunnen automatisch nummerplaten herkennen en worden nu vooral gebruikt voor flitsacties in het verkeer. Vandaag mogen lokale besturen de gegevens van deze camera’s enkel gebruiken voor boetes en openbare veiligheid. Deze geanonimiseerde data moeten ook gebruikt kunnen worden voor hun mobiliteit-, milieu- en leefbaarheidsbeleid.

 “Overheden digitaliseren volop en baseren zich steeds meer op data om beleid uit te tekenen. Dit is een evolutie die we moeten ondersteunen. Voor ons is het dus belangrijk dat lokale en bovenlokale overheden toegang hebben tot de nuttige beschikbare data om onderbouwde beslissingen te maken. De ANPR-databanken bevatten immer zeer waardevolle data waarop steden en gemeenten hun mobiliteits- of milieubeleid kunnen steunen. Uiteraard moet dit steeds met respect voor de privacy gebeuren.”

ANPR-camera’s zijn een handig middel om criminaliteit of verkeersovertredingen te bestrijden. Zo bewezen zij al hun nut in snelheids- of parkeercontroles. Bij dergelijke controles registreren de camera’s heel wat waardevolle data, die in een ANPR-databank terechtkomt.

Op suggestie van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw wil CD&V dat lokale besturen nu ruimere toegang krijgen tot deze databank. Vandaag kunnen ze de databank enkel raadplegen voor de toepassing van de strafwet of de openbare veiligheid.  

Gemeentebesturen zouden veel kunnen leren uit deze geanonimiseerde data. Ze kunnen een schat aan informatie bieden om pijnpunten in mobiliteit aan te pakken, verkeersdoorstroming te verbeteren en onze leefomgeving veiliger en gezonder te maken. De data kan bijvoorbeeld tonen welke straten als sluipweg genomen worden, waar teveel verkeersbelasting of luchtverontreiniging is, of waar de veiligheid van spelende kinderen in gevaar is. We gaan met CD&V voor veilige en groene buurten. Slim beleid gebaseerd op data kan ons enorm helpen om beleid dichtbij de burger te voeren.”

De beleidsverklaring van de minister van Binnenlandse Zaken beloofde een verhoogde inzet op de samenwerking tussen alle actoren van de verkeersveiligheid, daar horen ook de lokale en bovenlokale besturen bij. Dit wetsvoorstel past perfect in dit voornemen. Burgemeesters hebben het best zicht op lokale problemen en zijn het best geplaatst om deze gericht aan te pakken.

Nieuws

Medewerkers sneller ter plaatse met 'cargobikes'

Stad Brugge schakelt een versnelling hoger om wijken proper te houden. Met de inzet van zeven nieuwe elektrische cargobikes, zogenaamde ‘stints’, kunnen medewerkers sneller en efficiënter ingeschakeld worden op het terrein. Deze voertuigen worden verdeeld over het centrum en de verschillende deelgemeenten en zullen gebruikt worden voor het uitvoeren van diverse onderhoudstaken in de openbare ruimte.

Nieuw fietspad langs Moerkerkse Steenweg te Sint-Kruis

Stad Brugge is gestart met de aanleg van een nieuw dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed langs de Moerkerkse Steenweg tussen de Pijpeweg en Vierscharestraat. Dit project verhoogt de veiligheid voor fietsers en verbetert de bereikbaarheid tussen Brugge en de gemeentes Moerkerke en Vivenkapelle. De werken lopen tot het bouwverlof in juli 2025.

Zwembad marinebasis Zeebrugge stap dichter bij heropening voor Brugse verenigingen

Goed nieuws voor de Brugse zwem- en duikverenigingen! Na een parlementaire vraag aan de Minister van Binnenlandse Zaken is er een belangrijke stap gezet rond het gebruik van het zwembad op de marinebasis in Zeebrugge. Defensie heeft zich terug bereid getoond om mee te werken aan een gedeeld gebruik van hun prachtige infrastructuur. Ik ben zeer tevreden met de bereidheid van Defensie om mee te werken aan dit project. Deze doorbraak geeft opnieuw perspectief aan onze Brugse zwem- en duikverenigingen.