Brugge Classic blaast 5 kaarsjes uit op 21 maart

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

Het wielervoorjaar komt in zicht en ook in Brugge nestelt de koersmicrobe zich. De Brugge Classic, een wielertocht voor sportieve fietsers, viert op 21 maart haar vijfde verjaardag. 

En we kijken ook al uit naar het WK wielrennen die in 2021 in België wordt georganiseerd. ’t Zand, waar we ons nu bevinden, zal 4 dagen lang de aankomstplaats worden van het WK tijdrijden voor  verschillende categorieën: mannen, vrouwen, junioren en de mixed relais (vrouwen en mannen samen). Persoonlijk ben ik enorm fier op het feit dat we dan de absolute top van het wielrennen in Brugge mogen ontvangen.

Maar dat is voor volgend jaar, nu zijn we hier samen om vooruit te kijken naar onze Brugge Classic: het evenement waarbij sportieve fietsers de kans krijgen om zelf even in de huid van een professionele wielrenner te kruipen. Er wordt gereden in drie pelotons, elk met hun eigen richtsnelheid (de 100 km aan 34km/uur, de 75 km aan 30km/uur en de 65 km aan 26km/uur), op tijdelijk afgesloten wegen.  De rit bestaat uit een gezamenlijke aanloop van ruim 10 kilometer op de verkeersvrij gemaakte ring rond de binnenstad: een unieke kans voor de wielerrenners om op de Brugse ring en onder het ’t Zand door te rijden.  Na een korte stop splitsen de fietsers in de drie vooraf bepaalde groepen.  Ze leggen, elk aan een verschillende snelheid, de rest van hun parcours af onder begeleiding van politie, motoseingevers en enkele assistentiewagens. Er is voor elke renner wel iets en ook vrouwen zijn van harte welkom.  Op de 65 km wordt er een tussenstop voorzien en de 100 km is er voor de beter getrainde fietser.

De start- en aankomstplaats is terug het Sint-Lodewijkscollege in Sint-Andries.  Daar vinden zowel de inschrijvingen, de vertrekprocedure als het napraten plaats.  Er is ook mogelijkheid tot douchen, verloting van prijzen, enzomeer.

De Brugge Classic is een organisatie van de Stad Brugge en de Brugse wielerclubs Koninklijke Brugse Velosport, Brugse Bikers, Sint-Michielse Trappers, Sint-Trudotrappers, WTC Lobek-Sodibrug en  De Dudzeelse trappers. Ik ben ervan overtuigd dat we kwalitatief hoogstaande evenementen kunnen organiseren door te putten uit de knowhow aanwezig bij de verenigingen en voor de Brugge Classic zitten de clubs mee in de voorbereiding, maar doen ze ook de inschrijvingen, de barmedewerking en zetten ze hun wegkapiteins op de fiets om de pelotons te begeleiden.

Deelnemen aan de Brugge Classic kost 6 euro voor wie aangesloten is bij een wielerfederatie, 8 euro voor niet-leden.  Online betalen kan ook. De deelnemerslimiet ligt, uit veiligheidsoverwegingen, op 600 deelnemers (200 per peloton). Inschrijven kan nog tot maandagavond  16 maart via   www.brugge.be/classic.  Bij niet volzet kan men de dag zelf ook nog inschrijven.  

Nieuws

1000 km voor Kom op tegen Kanker

15 voetbalvelden aan federale kantoorruimte staat leeg

De Federale regering kocht eind 2021 twee kantoorgebouwen in de buurt van het Noordstation. Onder andere het Crisiscentrum en de Staatsveiligheid moeten daar een plekje krijgen. Er was voorzien dat de werken in oktober 2023 zouden gefinaliseerd zijn. Intussen is dat al verschoven naar het voorjaar van 2026. 5 jaar leegstand dus! De Regie der Gebouwen wijst ondertussen op de ‘omvang en specificiteit’ van de werken als reden voor de vertraging. Ondertussen stapelen de kosten op.

Omgevingsvergunning verzekert duurzame toekomst van Sint-Godelieveabdij

Het college van burgmeester en schepenen heeft op 21 oktober 2024 beslist om een omgevingsvergunning af te leveren voor de Sint-Godelieveabdij in de Boeveriestraat.

In 2023 werd al een eerste omgevingsvergunning afgeleverd voor het restaureren van de tuinmuren. Toen werd ook een kleine deuropening heropend in te tuinmuur, dicht bij ‘The tower of balance’ van afgelopen Triënnale, waardoor bezoekers konden binnenkijken in de boomgaard”Met de huidige aanvraag wordt een grote stap gezet om een duurzame toekomst voor de abdij te verzekeren, waar de diverse tuinen een belangrijk deel van uitmaken. Het slot wordt gerestaureerd met onder andere aanpak van het schrijnwerk (deels herstel, deels nieuw), vernieuwen van de daken, inbrengen van hedendaagse technieken en isolatiemaatregelen.