Procedure voor gecombineerde vergunning moet sneller

Publicatiedatum

Auteur

Franky Demon

Deel dit artikel

Sinds 1 januari moeten personen die hier willen komen werken of die hun verblijf in het kader van werk hier willen verlengen, een gecombineerde vergunning aanvragen (‘single permit’). Dat is het gevolg van de omzetting van de zogenaamde Single Permit Richtlijn. De nieuwe gecombineerde vergunning is een elektronische verblijfskaart die zowel een toelating tot arbeid als een toelating tot verblijf bevat.

De bedoeling van de Europese richtlijn was duidelijk. De bestaande aanvragen en procedures zouden vereenvoudigd moeten worden. Zo kunnen de Europese lidstaten aantrekkelijker worden voor bepaalde arbeidsprofielen in het kader van economische migratie.

In België lijkt dit echter een tegengesteld effect te hebben. De procedures duren in België tegenwoordig langer en zijn gecompliceerder dan voordien. Zo schiet de hervorming haar doel voorbij. Nog steeds blijven er getuigenissen komen van personen, gemeentebesturen en bedrijven die klagen dat de verwerkingsduur van aanvragen ongelooflijk oploopt.

De gevolgen zijn niet min. Zo kunnen bepaalde werknemers niet op het overeengekomen ogenblik starten bij hun werkgever of moeten bepaalde werknemers bij een aanvraag tot verlenging zelfs tijdelijk stoppen met werken omdat men er niet in slaagt de aanvraag binnen de voorziene termijn te verwerken. Dit schept uiteraard een grote onzekerheid voor zowel de betrokken werknemers als onze bedrijven. Iets wat de invoering van de gecombineerde vergunning juist moest voorkomen.

Sinds de zesde staatshervorming worden de voorwaarden voor arbeidsmigratie door de deelstaten bepaald. De Dienst Vreemdelingenzaken is enkel verantwoordelijk voor het afleveren van de verblijfsvergunning en voert een onderzoek naar de openbare veiligheid. Het is dus belangrijk dat er degelijk overlegd wordt door de federale overheid en de deelstaten om snel tot een oplossing te komen.

Ik vroeg de minister naar een stand van zaken omtrent de werkzaamheden van de werkgroep en welke maatregelen al werden genomen om deze procedure te versnellen. 

Nieuws

Kerstboom geplant op de Burg

Op dinsdag 4 november start de dienst Openbaar Domein van Stad Brugge met het plaatsen van kerstbomen. De blikvanger is een indrukwekkende boom van 15 meter, afkomstig uit een privétuin in Weismes (Sourbrodt). Deze werd op 3 november afgezaagd en met een speciaal uitschuifbaar transportsysteem richting Brugge vervoerd. Er werd ook een boom van 13 meter op de Markt geplaatst. In totaal worden er 416 kerstbomen in het centrum en de deelgemeenten geplaatst. Alle bomen moeten tegen eind november op hun plek staan.

Tunnel stationsomgeving wordt gegraven

De komende twee weekends staan er belangrijke werkzaamheden gepland in de stationsomgeving van Brugge. Tussen ’t Zand en de Unescorotonde worden betonnen constructies onder de R30 geschoven voor de aanleg van de nieuwe passage voor voetgangers en fietsers.

Om dit mogelijk te maken, bouwde aannemer Boskalis de voorbije maanden twee massieve betonnen dekken die zullen dienen als het plafond van de toekomstige Unescopassage. In de weekends van 7 en 14 november, telkens van vrijdagavond 19.00 uur tot maandagochtend 6.00 uur, worden deze constructies ingeschoven onder de R30. Dit is een technisch hoogstandje dat gepaard gaat met intensieve werkzaamheden en aanzienlijke verkeers- en geluidshinder.

Tijdens het weekend van 7 november wordt de constructie onder de rijweg aan de zijde van het VTI en de Boeverie ingeschoven, waardoor het verkeer richting station tijdelijk wordt onderbroken. In het weekend van 14 november is het verkeer tussen de Unescorotonde en ’t Zand niet mogelijk.

Er wordt tijdens deze twee cruciale weekends dag en nacht gewerkt om de impact voor de Bruggeling zo beperkt mogelijk te houden. Op vrijdagavond start het openbreken van de rijweg, gevolgd door graafwerkzaamheden en het plaatsen van damplanken. Op zaterdagavond begint het langzaam inschuiven van de dakplaten, gepland tussen 23.00 uur en 2.00 uur ’s nachts. Daarna wordt de rijweg opnieuw opgebouwd met fundering, asfalt en signalisatie zodat het verkeer op maandagochtend opnieuw vlot kan doorstromen.

Het project is het resultaat van een grondige voorbereiding en een nauwe samenwerking tussen verschillende partners. De werken veroorzaken onvermijdelijk hinder, zowel voor het verkeer als op het vlak van geluid, onder meer door het inslaan van damplanken. Omwonenden worden tijdig geïnformeerd, en er wordt intensief gewerkt tijdens twee weekends om de overlast tot een minimum te beperken. Zo wordt er stap voor stap gebouwd aan een veilige en moderne stationsomgeving.

De stad benadrukt dat deze ingreep noodzakelijk is voor de verdere uitbouw van een veilige en toekomstgerichte mobiliteitsinfrastructuur. Er wordt 24 uur op 24 gewerkt om de werkzaamheden in een zo kort mogelijke periode uit te voeren. Brugge investeert hiermee in een aangename, toegankelijke en duurzame omgeving voor inwoners en bezoekers.

Het inschuiven van de betonnen dekken is een van de meest technische fases van het project. Na deze operatie volgt het ondergrondse graaf- en afwerkingswerk, terwijl boven de grond gestart wordt met de aanleg van nieuwe voet- en fietspaden. De stationsomgeving krijgt zo een grondige metamorfose.

Buurten in de bloemen

Naar jaarlijkse traditie zullen ook in 2026 de Brugse buurten weer letterlijk en figuurlijk openbloeien. Dankzij de bloemenactie van Stad Brugge krijgen tal van gevels opnieuw een kleurrijk accent met geraniums en petunia’s. De ophaaldag van de bloemetjes is vastgelegd op zaterdag 9 mei 2026.