Brugge mag zich de komende jaren verwachten aan een indrukwekkende investeringsgolf vanuit Vlaanderen. Uit een overzicht van geplande infrastructuurprojecten blijkt dat er miljoenen euro’s worden uitgetrokken voor mobiliteit, waterbeheer, haveninfrastructuur, bruggen en verkeersveiligheid in de regio.
De bruggenproblematiek, de knelpunten op de R30 en de toestand van de Brugse sluizen zijn in Brussel onder de aandacht gebracht, met resultaat. Voor Brugge gaat het om broodnodige investeringen die nu eindelijk concreet worden. De Brugse R30 krijgt een grondige aanpak, met middelen voor het onveilige stationsgebied én het drukke kruispunt aan Gentpoort. Ook het noordelijk deel van de N31 en het Hollands complex in Zwankendamme staan op de planning.
De bruggen in Brugge blijven niet onder de radar. Er wordt opnieuw geïnvesteerd in de Krakelebrug, Steenbruggebrug, Dampoortsluis, Kruispoortbrug en de Waggelwaterbrug. Een vlot en veilig Brugge vereist betrouwbare infrastructuur, en dat is door Vlaanderen erkend.
Brugge profiteert daarnaast mee van grotere structurele werken, zoals aan de A11. In Zeebrugge zijn de investeringen aanzienlijk, met onder meer de bouw van een nieuwe sluis, verbeterde toegankelijkheid van de achterhaven en een vlottere ontsluiting via de N31. Ook de fietssnelweg F34 maakt deel uit van de plannen. Bovendien worden er onderhoudsbaggerwerken uitgevoerd aan het jachthavendok van Zeebrugge.
Brugge en haar haven liggen aan de poort van Vlaanderen. De geplande investeringen versterken de lokale economie, verhogen de veiligheid, verbeteren de leefbaarheid en dragen bij aan een toekomstbestendige regio. Met deze middelen geeft Vlaanderen een krachtig signaal dat de regio Brugge–Zeebrugge een essentiële schakel blijft in de Vlaamse infrastructuur van morgen.