Nieuws

Amfibieën beter beschermd

Stad Brugge zet bijkomende stappen om amfibieën en kleine zoogdieren beter te beschermen langs de drukke Zeeweg. De amfibieëntunnels die er in 2021 werden aangelegd, bleken zonder geleidingswanden onvoldoende effectief. Dieren werden niet automatisch naar de tunnels geleid en liepen daardoor vaak gevaar op de rijweg. In het verleden werd gewerkt met tijdelijke gaasrasters en vangemmers, vooral tijdens de piekmaanden februari en maart. Die oplossing bood echter geen permanente bescherming en bracht bovendien veiligheidsrisico’s met zich mee voor de medewerkers die de rasters langs de drukke weg moesten plaatsen.

Stalking in België blijft toenemen: Cd&v eist versnelling: betere slachtofferzorg, snellere aanpak en bredere preventie

Het fenomeen stalking blijft in België toenemen. Uit de cijfers die ik opvroeg blijkt dat in 2023 meer dan 28.500 feiten van stalking werden geregistreerd, een stijging van bijna 19% ten opzichte van vier jaar eerder. In 2024 liep dat aantal verder op tot 29.492. Deze cijfers maken duidelijk dat stalking een diepgeworteld probleem is dat vraagt om een geïntegreerde aanpak, waarbij slachtoffers beter beschermd worden en daders sneller en effectiever kunnen worden aangepakt.

Kick-off D&D on tour

D&D on tour is officieel vertrokken! Deze ochtend gaven we in Sente, op de symbolische grens tussen Kuurne en Lendelede, de aftrap van een nieuwe tour door West-Vlaanderen. Samen met de lokale afdelingen van Kuurne, Harelbeke en Lendelede gingen we in gesprek over één duidelijke prioriteit: (lokale) veiligheid.

De belangstelling was groot, de vragen scherp en de goesting voelbaar. Dat bevestigt wat we al langer weten: veiligheid leeft. Niet alleen in de grote steden, maar evenzeer in kleinere gemeenten.

Nieuw omnisportveld in Gulden Kamer

De herinrichting van sportsite Gulden Kamer in Sint-Kruis gaat begin dit jaar de derde en laatste fase in. In 2026 wordt in het noordelijke deel van de site een nieuw, groot omnisportveld aangelegd, op de plek waar recent ook de eerste steen werd gelegd van het nieuwe trainingscentrum van Cercle Brugge. Met de verschillende ingrepen wil Stad Brugge ervoor zorgen dat alle sportverenigingen hun thuisbasis behouden op de Gulden Kamer, ook na de komst van Cercle Brugge, en dat zij bovendien kunnen rekenen op betere infrastructuur.

Cercle Brugge bouwt in de rechterbovenkamer van het sportpark een professioneel trainingscentrum met nieuwe kunstgrasvelden. Daarnaast neemt de club ook de twee bestaande voetbalvelden 6 en 7 in gebruik, in nauwe samenwerking met Cerkelladies. Door deze uitbreiding zijn enkele infrastructurele aanpassingen nodig op de rest van het sportpark. De stad grijpt deze veranderingen aan om de sportsite als geheel te versterken en de bestaande faciliteiten op te waarderen voor alle gebruikers.

Werkenplan 2026 uitgerold

Het werkenplan voor 2026 is uitgerold: in verschillende wegen in Brugge worden ingrijpende herinrichtingen uitgevoerd met focus op onderhoudsvriendelijkheid, waterdoorlatende materialen en voldoende stadsgroen, met respect voor het buurtkarakter. Het gaat om de Zwaanhofstraat, Lisseweegse Steenweg, Abdijbekestraat, Gemeneweidestraat en Kasteeldreef, Julius en Maurits Sabbestraat, Evendijk West, Jan Miraelstraat en Hoogste van Brugge. Met het plan gaan we zoals afgesproken terug naar de basis: naar de wijken waar we de toegankelijkheid verbeteren en onderhoudsvriendelijk stadsgroen aanleggen.

Niet alle werken worden door Stad Brugge zelf aangestuurd. Voor een aantal projecten nemen het Agentschap Wegen en Verkeer de eindregie op zich.

 

Cd&v wil meer preventieve fouilles: “geen kans geven om te rellen”

De rellen tijdens oudejaarsnacht waren nog maar net achter de rug, of Brussel werd begin januari opnieuw opgeschrikt door geweld. In Molenbeek liep het opnieuw mis na een wedstrijd van Marokko op de Afrika Cup. Wat een moment van sport en samenzijn had kunnen zijn, ontaardde opnieuw in rellen. Voor mij is de maat vol. Daarom pleit cd&v ervoor dat Brusselse burgemeesters veel sterker inzetten op preventieve maatregelen, met onder meer systematische identiteitscontroles en preventieve fouilles op plaatsen waar onrust wordt verwacht.

Buurtparking Koolkerkse Steenweg heraangelegd

Aannemer Vermandele is bezig met de aanleg van een parking aan de Koolkerkse Steenweg. Er komen 27 parkeerplaatsen, waaronder één voor personen met een handicap en twee laadpalen voor elektrische voertuigen. De totale oppervlakte omvat 1.650 m², verdeeld over 50% groen, 45% waterdoorlatende verharding en 5% voet- en fietsverbindingen. De bestaande bomen werden behouden en aangevuld met 11 nieuwe bomen.

k in een leefbare, groene en toegankelijke buurt. Dit is essentieel voor het woonplezier en de veiligheid van iedereen, ook voor wie minder mobiel is.

Elke dag drie nieuwe gevallen van exhibitionisme

Exhibitionisme is een niet te onderschatten fenomeen in ons land. Dagelijks worden gemiddeld drie nieuwe feiten geregistreerd. Confrontaties die burgers – en zeker minderjarigen – vaak erg doen schrikken en zelfs trauma’s kunnen achterlaten. Volgens de opgevraagde cijfers, gaat het sinds 2019 om bijna 8.500 incidenten. Dit is geen randfenomeen meer. Daarom roep ik op tot meer blauw op straat en betere psychologische begeleiding van zowel dader als slachtoffer.

Cd&v wil dat burgemeesters privéwoningen kunnen sluiten omwille van drugsactiviteiten

De strijd tegen drugs is nog lang niet gestreden. Dat blijkt uit het hoge aantal plekken in ons land waar synthetische drugs worden geproduceerd. Uit een recente bevraging van de Vlaamse overheid bij 170 burgemeesters blijkt bovendien dat drugs vandaag de grootste veiligheidsuitdaging vormen, zowel in grote steden als in kleinere gemeenten. Vanuit cd&v wil ik daarom dat burgemeesters sterker kunnen optreden wanneer ze drugsproductie of -handel op het spoor komen. Concreet pleit ik ervoor om burgemeesters de bevoegdheid te geven om ook privéwoningen die dienstdoen als drugsverkooppunt of -productieplaats tijdelijk te sluiten.

Elke dag acht fietsers beboet voor gsm’en achter het stuur: “Sensibilisering bij jongeren is key”

Steeds meer fietsers riskeren hun veiligheid voor een blik op hun smartphone. Uit recente cijfers die ik opvroeg bij de minister van Mobiliteit, blijkt dat het gebruik van gsm’s op de fiets hardnekkig standhoudt. In de eerste helft van 2024 werden maar liefst 1.628 fietsers betrapt op gsm-gebruik, goed voor bijna 3% van alle vastgestelde gsm-inbreuken in het verkeer. Vooral bij jongeren liggen de overtredingen hoog, vaak omdat ze zich onvoldoende bewust zijn van het verbod.

Het is daarom belangrijk dat we blijven inzetten op sensibilisering. Niet alleen via campagnes, maar ook door er met elkaar over te spreken, op school, thuis of op het werk. Des te vaker we het onderwerp bespreken, des te groter het bewustzijn over de gevaren en risico’s.