Nieuws

Nieuw terras voor Chiro Sint-Pieters-Op-Den-Dijk

Recent vierde Chiro Sint-Pieters op de Dijk haar 70-jarige bestaan. Stad Brugge maakte werk van de vernieuwing van de omgeving. Door te investeren in goede infrastructuur creëren we een omgeving waar kinderen veilig kunnen spelen, leren en groeien.

 

Heraanleg stationsomgeving

Als schepen van openbaar domein kan ik de werken uiteraard ook alleen maar toejuichten. Onze Brugse ring heeft vandaag immers geen goede naam. Met de ondertunnelingen voor fietsers en voetgangers zal de site niet alleen veiliger zijn, maar maken we ze meteen ook groener en aantrekkelijker. Als schepen van openbaar domein is deze investering in één van de drukste en meest wandelde pleinen van de stad heel belangrijk voor mij. Zowel de pendelaar die in Brugge woont en dagelijks de trein neemt als iedere bezoeker van onze stad zal via het mooie en vernieuwde plein het station kunnen inwandelen. Het station is een belangrijke plaats, het is een plaats waar mensen toekomen en vertrekken, de plaats waar hun eerste en laatste indruk van de stad ontstaat. Bovendien is het ook voor de Brugse fietser en voetganger veiliger en zal het tot meer doorstroming leiden. Het station is het vertrekpunt naar de stad en de Vesten, een park van zeven kilometer lang rond de stad. Deze aanpassing zal aantonen aan de Bruggeling en bezoeker dat Brugge groen, veilig en leefbaar is.

 

Schapen houden Duivekeet netjes

Schapen houden het grasland aan Duivekeetbos netjes

Brugge start in 2025 een proefproject in het Duivekeetbos waarbij machinaal maaien vervangen wordt door natuurlijke begrazing met Ardense voskopschapen. Twee tot drie keer per jaar zullen de dieren er op milieuvriendelijke wijze het grasland kort houden. Het is voor de eerste keer dat de Stad werkt met tijdelijke begrazing.

Slechts 1 op 5 werkzaam bij de federale politie is een vrouw

Ondanks de voortgezette inspanningen rond gelijke kansen binnen de politie, blijft de man-vrouwverhouding ernstig scheefgetrokken. Dat blijkt uit cijfers die ik opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken. Zo blijkt dat vrouwen nog steeds structureel ondervertegenwoordigd zijn bij zowel de federale als de lokale politie: soms zelfs tot slechts 1 op 5. Als onze politie het vertrouwen wil hebben van alle burgers, is meer vrouwen geen luxe, maar een noodzaak. Ons korps is ook gebaat bij een grotere vrouwelijke inbreng. We weten dat de meeste vrouwen intrinsiek een ander benaderingsmodel hebben bij conflictsituaties en kunnen helpen om de-escalerend op te treden. Elke agent wordt hier uiteraard op getraind. Een hoger aandeel vrouwen in het korps zorgt er waarschijnlijk ook voor dat slachtoffers van seksueel en intrafamiliaal geweld sneller hulp zoeken en delicten vaker gemeld worden. Vrouwen zijn vaker slachtoffer van bepaalde vormen van geweld zoals huiselijk geweld of seksueel geweld. Zij voelen zich doorgaans veiliger en meer op hun gemak bij vrouwelijke agenten, zeker bij het doen van aangifte. Meer vrouwen bij de politie, kan helpen in het creëren van meer veilige buurten voor onze gezinnen, zo simpel is het.

NMBS geeft contract van de eeuw aan het Spaanse CAF: Brugse jobs geofferd

De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vandaag beslist om de miljardenaanbesteding voor nieuwe treintoestellen toe te kennen aan het Spaanse CAF. Daarmee grijpt Alstom naast het contract en dreigt de toekomst van meer dan 600 jobs in Brugge zwaar onder druk te komen staan. Ik betreur de keuze en vraag me af waarom België zo weinig bescherming biedt aan de eigen tewerkstelling.

Structureel capaciteitsprobleem bij politiezone Arro Ieper: zware druk in grensstreek, maar versterking blijft uit

In de Kamer heb ik het capaciteitsprobleem van politiezone Arro Ieper aangekaart. Uit cijfers blijkt dat deze West-Vlaamse zone te maken krijgt met een hoge en stijgende werklast, terwijl het federale selectie- en aanwervingsbeleid achterblijft. Minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin erkent de tekortkoming, maar blijft vraag over concrete oplossingen.

Fietsersbrug Kolvestraat

Stad Brugge keurde de gunning van een nieuwe fietsersbrug over de Kolvestraat goed. Hiermee wordt een gevaarlijk kruispunt aangepakt. De brug maakt een veilige oversteek mogelijk over de drukke Kolvestraat, een knelpunt op de route tussen Brugge en Zeebrugge. Hiermee krijgt de fietssnelweg F31 een cruciale, belangrijke verbinding tussen het bedrijventerrein Blauwe Toren en het havengebied in Zeebrugge. Provincie West-Vlaanderen is trekker en grootste partij in dit dossier.

 

Speelplein 't Leitje Ver-Assebroek geopend

In Ver-Assebroek kreeg het speelplein ’t Leitje een serieuze make-over. Tot voor kort stond er hier een speeltoestel, wat bomen en struiken. De oppervlakte van 1030 m² werd volledig hertekend en ingevuld. Voortaan is er voor elk wat wils: voor peuters tot kinderen van de lagere school. Het plein kreeg naast nieuwe speeltoestellen ook kleurrijk meubilair en uitnodigende zones. Door de uitbreiding van de wijk met nieuwe woningen groeide de nood aan een eigentijds en gevarieerd speelaanbod. Deze heraanleg speelt hier perfect op in.

Vervuilde sites De Lijn en Knapen worden aangepakt

Stad Brugge neemt zelf het initiatief om twee vervuilde terreinen versneld aan te pakken: de voormalige stelplaats van De Lijn in Assebroek en de site Knapen in Zeebrugge. Op beide locaties komt op termijn een nieuw park, maar eerst is bodemsanering nodig. Voor de praktische en administratieve uitvoering werkt de stad samen met Tersana vzw.

 

Kasseiwerken in Brugge

Brugge plant in 2025 de herbestrating van kasseistenen op twaalf locaties verspreid over de stad. Voor deze onderhoudswerken wordt een budget van € 327.000 vrijgemaakt, volledig binnen de voorziene middelen. De bedoeling is om de levensduur van de bestaande wegen te verlengen door gerichte ingrepen, zonder over te gaan tot een dure en tijdrovende heraanleg.