Franky Demon

Schepen in Brugge en federaal parlementslid

Jeugd

Mijn jeugdjaren bracht ik door in de Minnezangerlaan te Male (Sint-Kruis). Daar was ik sinds mijn kinderjaren actief binnen KSA Rooyghem en als kabouter en jongknaap bij KSA Sint-Trudo. Ik was in totaal 7 jaar leider van de jongknapen en de hernieuwers. Daarna ben ik ook 5 jaar verantwoordelijk geweest voor de kabouters binnen de gouwraad van KSA Noordzeegouw, waar ik als bestuurslid diverse cursussen en vormingsmomenten mee op touw zette.

Na mijn middelbare school aan OLVA Assebroek koos ik voor de lerarenopleiding aan KATHO-RENO Torhout. Na wat ervaringen in het onderwijs vond ik mijn uitdaging bij CM Brugge, waar ik meer dan tien jaar de jeugdvakanties van KAZOU coördineerde.

Brugge

In 2006 werd ik ‘binnen gehaald’ door ereburgermeester Patrick Moenaert en zette ik mijn eerste stappen in de Brugse politiek en werd gemeenteraadslid bij cd&v. In 2011 werd ik schepen van groen, burgerlijke stand en bevolking. Vanuit deze bevoegdheid kon ik honderden koppels huwen. In 2013 kreeg ik als eerste schepen de verantwoordelijkheid voor ruimtelijke ordening, huisvesting, jeugd en Brugge studentenstad. Tot 2014 combineerde ik dit met een mandaat als provincieraadslid. Sinds 2019 ben ik schepen van ruimtelijke ordening, huisvesting, leefmilieu en sport. Sinds december 2024 ben ik schepen van openbaar domein (openbare werken, wegen, groen, begraafplaatsen en uitvaart en stadsreiniging).

Brussel

In 2014 maakte ik een sprong naar de federale politiek en werd federaal volksvertegenwoordiger. Ik zorg er voor het West-Vlaamse accent in ’t parlement. Ik deed reeds ervaring op in de commissies voor Binnenlandse Zaken, Algemene Zaken, Openbaar Ambt, Sociale Zaken, Volksgezondheid, Leefmilieu, Maatschappelijke Hernieuwing, en Naturalisaties, begeleiding van het Vast Comité P en I, plaatsvervanging in commissies voor Mobiliteit, overheidsbedrijven, federale instellingen, en diverse advies- en controlecommissies. In 2024 behaalde ik de tweede zetel voor cd&v, waardoor ik mijn parlementair werk verder kan zetten. Ik zetel als effectief lid in de commissie Binnenlandse Zaken, waar ik veiligheid en asiel en migratie opvolg. Daarnaast volg ik ook de commissie Grondwet op.

Gezin

In de drukte van de politiek vind ik rust bij mijn gezin. Ik ben getrouwd met Veerle Verbeke, leerkracht aan het Sint-Jozefsinstituut, en samen hebben we twee kinderen, Merel (2004) en Finn (2005). Ik trek graag met mijn vrienden de natuur in. Een wandeling of fietstochtje geeft me energie om er weer volop tegenaan te gaan.

 

Nieuws

Natuurgebied Foreest geopend

Beste buurtbewoners, beste collega’s, beste Agentschap Natuur en bos, beste aannemer,

Vandaag is een bijzondere dag voor onze stad. Met veel trots en enthousiasme openen we hier, aan de hoek van de Doornstraat en de Oude Sint-Annadreef, het nieuwe natuurinrichtingsproject Foreest. Wat ooit een gewone akker was, is uitgegroeid tot een waardevolle groene uitbreiding van ons stadsdomein. Een plek waar natuur, rust en recreatie samenkomen.

Machinepark wordt uitgebreid

Vier nieuwe grasmaaiers met opvang

De Stad investeert in vier grasmaaiers met een maaibreedte van 1,35 tot 1,55 meter. Ze worden verdeeld over de verschillende sectoren, zodat elke zone voortaan over een eigen zitmaaier beschikt. Dankzij het opvangsysteem oogt het maaibeeld meteen netjes en is er minder nabewerking nodig. Er wordt gemiddeld om de 21 dagen gemaaid, van maart tot november, afhankelijk van het weer en de groei.

Ook kleinere gemeenten verdienen meer veiligheid

Vandaag stelde ik in het parlement opnieuw een duidelijke vraag aan de minister: hoe wil hij niet alleen in Brussel, maar ook in kleinere steden en gemeenten opnieuw van lokale veiligheid een echte prioriteit maken? De aanleiding was de aankondiging van extra politie-inzet in Brussel, iets wat ik uiteraard steun. Maar terwijl we investeren in onze grote steden, mogen we niet blind zijn voor wat er elders gebeurt. Veiligheidsproblemen stoppen namelijk niet aan de stadsrand van Brussel, Gent of Antwerpen.

Kapelletje en troosthoekje in de Noordveldstraat opnieuw opgefrist

Het kapelletje in de Noordveldstraat, opgericht in 1988 door de zusters van Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten, kreeg recent een volledige opfrisbeurt. Een buurtbewoner nam het initiatief om het gebouwtje en de nis opnieuw in ere te herstellen. Het originele beeld bleek door jarenlange weersinvloeden onherstelbaar beschadigd en werd vervangen door een Madonna-met-de-Roos, een figuur die in Montichiari in Italië wordt vereerd en die in de jaren tachtig tijdens een pelgrimstocht naar Waregem werd meegebracht. De schenking gebeurde via de Gemeenschap van Maria Moeder van Vrede in Gistel, met bijkomende steun van OKRA St. Baafs.

 

Sint-Pieters krijgt nieuwe kerstboom dankzij buurtbewoonster

Stad Brugge mag dit jaar een bijzondere kerstboom verwelkomen in Sint-Pieters. De boom, ongeveer tien meter hoog en naar schatting dertig jaar oud, stond oorspronkelijk in de privétuin van Louise Hinderyckx in het Tempelhof. Hij kreeg een nieuwe plek aan de Sint-Pauluskerk, waar hij een centrale rol zal spelen in de kerstsfeer van de wijk. Het rooien en plaatsen werd uitgevoerd door de firma Versluys, terwijl de Stad instond voor het afzagen en verplaatsen van de boom. Alle kerstbomen in Brugge, zowel in het centrum als in de deelgemeenten, moeten tegen eind november op hun definitieve plaats staan.

Wulgenbroeken, mooi natuurgebied voor Sint-Michiels

Stad Brugge gaat over tot het aanschaffen van ruim 16 hectare natte gronden ter hoogte van de Heidelbergstraat in Sint-Michiels, in het gebied gekend als de Wulgenbroeken. Met deze strategische verwerving wil de Stad de waterbuffering langs de Lijsterbeek versterken, extra ruimte creëren voor natte natuur en nieuwe kansen bieden voor zachte recreatie.

Fonkelnieuw en uniek kerstbomenbos op het stationsplein

Het Stationsplein krijgt deze eindejaarsperiode een volledig nieuw kerstgevoel. De traditionele kerststraat wordt dit jaar vervangen door een sfeervol kerstbomenbos met meer dan zestig kerstbomen, drie bomengroepen met een Brugs binnenpleintje en drie typische zwanenhalsbanken. Een indrukwekkende lichtslinger van vierentwintig meter wordt opgehangen tussen de verschillende bomengroepen en bezoekers krijgen de kans om te genieten, te verpozen en selfies te nemen in een warme, Brugse kerstsfeer.

Cd&v vraagt invoering nieuwe Overlastwet: "Burgemeesters staan voor nieuwe veiligheidsuitdagingen maar beschikken over onvoldoende instrumenten"

Vandaag waren collega Kris, collega Sammy en ik in Roeselare voor een persmoment over een onderwerp dat steeds meer Vlamingen raakt: veiligheid in onze buurten. Het onveiligheidsgevoel bij de inwoners staat op het hoogste peil in 20 jaar, en overlast is een van de belangrijkste oorzaken. Van drugsgebruik en vechtpartijen tot daklozen die ronddwalen en gezinnen angstig maken: onze burgemeesters staan elke dag aan de frontlinie, maar beschikken niet altijd over de instrumenten om doeltreffend in te grijpen.

Plenaire vraag over de aanhoudende drones en Nationale Veiligheidsraad

Sinds 30 oktober weten we het zeker: onze veiligheid wordt getest. Drones boven kazernes en luchthavens, doelgerichte cyberaanvallen, en desinformatie die verwarring zaait. Het zijn geen incidenten meer, het is georganiseerd. Als federaal volksvertegenwoordiger maak ik me daar ernstig zorgen over. Veiligheid stopt niet bij de kazernepoort. Daarom moet ons antwoord ook veel breder zijn dan enkel militair beleid.

Tijdens de plenaire vergadering heb ik de minister van Binnenlandse Zaken het volgende gevraagd: welke afspraken heeft de Nationale Veiligheidsraad gemaakt om snel te komen tot een breed plan van aanpak dat alle locaties beschermt?

Kerstboom geplant op de Burg

Op dinsdag 4 november start de dienst Openbaar Domein van Stad Brugge met het plaatsen van kerstbomen. De blikvanger is een indrukwekkende boom van 15 meter, afkomstig uit een privétuin in Weismes (Sourbrodt). Deze werd op 3 november afgezaagd en met een speciaal uitschuifbaar transportsysteem richting Brugge vervoerd. Er werd ook een boom van 13 meter op de Markt geplaatst. In totaal worden er 416 kerstbomen in het centrum en de deelgemeenten geplaatst. Alle bomen moeten tegen eind november op hun plek staan.